Budownictwo Wiadomości
3 Minuty czytania

Trasa tramwajowa na warszawskie Stegny

Już w 2024 r. mieszkańcy Stegien dojadą tramwajem do centrum Warszawy. Podróż potrwa zaledwie 20 min. Tory na ulicy św. Bonifacego będą przykryte rozchodnikiem. Prace budowlane rozpoczną się pod koniec br.

 

Wizualizacja: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl
Wizualizacja: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl

Warszawa skorzystała z prawa opcji i zleciła budowę trasy tramwajowej na Stegny wzdłuż ulicy św. Bonifacego. Prawo do takiej decyzji było zagwarantowane w umowie na budowę tramwaju do Wilanowa. Tramwajarzom udało się wygospodarować pieniądze na budowę, a korzystna cena na wykonanie prac znana była już od kilkunastu miesięcy.

– To dobra informacja dla mieszkańców Stegien – ulicą św. Bonifacego niedługo pojadą tramwaje. Po zielonym torowisku. Korzystamy z opcji budowy odnogi tramwaju do Wilanowa. Prace budowlane na tym odcinku rozpoczniemy pod koniec 2023 roku, a pierwszy tramwaj przejedzie nim rok później – mówi Rafał Trzaskowski, prezydent m.st. Warszawy.

Jaki będzie tramwaj na Stegny?

Tory tramwajowe na ulicy św. Bonifacego połączą się z budowaną trasą do Wilanowa. Przy skrzyżowaniu ulicy św. Bonifacego i Jana III Sobieskiego tramwaje będą mogły skręcać w kierunku centrum i w kierunku Wilanowa. Długość trasy wyniesie około 800 metrów, a zakończy ją wspólna pętla tramwajowo-autobusowa na wysokości Szkoły Podstawowej im. Raoula Wallenberga, tu gdzie dziś jest pętla autobusowa Stegny. To będzie „klasyczna” pętla czyli składy będą zmieniały kierunek jazdy objeżdżając ją dookoła. Dla tramwajów będą dwa tory z peronami, w tym jeden wspólny – tramwajowo-autobusowy. W ten sposób powstanie wygodne miejsce do przesiadek. Na ulicy św. Bonifacego torowisko będzie się na środku pomiędzy dwoma jezdniami. Kierowcy będą mieli do dyspozycji, jak dotąd, po jednym pasie ruchu w każdym kierunku i dwa przejazdy przez tory – na wysokości ulicy Batumi i przy pętli.

Zielone tory

Torowisko tramwajowe na ulicy św. Bonifacego będzie na całej długości przykryte rozchodnikiem, co nada ulicy bardziej kameralnego charakteru. To zielona przez cały rok roślina jest stosowana przez tramwajarzy na wielu torowiskach w Warszawie. Wycisza hałas, magazynuje wodę i jest estetyczna.

Wzdłuż trasy i na pętli pojawią się również nowe drzewa w tzw. standardzie warszawskim. Oznacza to, że w momencie sadzenia będą miały wysokość minimum 5 metrów i obwód 25 cm. Proponowane gatunki to lipy, wiśnie piłkowane, kasztanowce białe i dęby szypułkowe. Drzewa przez pięć lat od posadzenia będą na gwarancji, co oznacza, że wykonawca prac budowlanych będzie się nimi opiekował (chodzi m.in. o podlewanie i pielęgnację); później przejdą na własność miasta. Posadzone zostaną także krzewy – berberysy i róże. Będą także tulipany, byliny i łąki kwietne. W sumie na ulicy św. Bonifacego pojawi się 40 nowych drzew, 1188 krzewów i 355 bylin i cebul.

Ochrona zieleni podczas prac

Wykonawca, tak jak w przypadku budowy tramwaju do Wilanowa, otrzymał bardzo ścisłe zalecenia w związane z ochroną drzew i zieleni. Wokół drzew zostaną wyznaczone strefy ochrony oddzielone siatkami. Nie można w nich składować materiałów budowlanych ani dopuścić do poruszania się ciężkiego sprzętu czy parkowania samochodów. Wykonawca podczas prac przy drzewach ma obowiązek stosować ekrany korzeniowe. W obrębie korzeni wykopy będą wykonywane ręcznie. Na terenie inwestycji 59 z 201 drzew koliduje z nowym położeniem jezdni, chodnikami i drogami rowerowymi. Aż 13 z tych drzew wstępnie zakwalifikowano do przesadzenia.

Terminy i koszty

Prace budowlane rozpoczną się pod koniec tego roku, a pierwszy tramwaj pojedzie po nowych torach pod koniec 2024 roku. Koszt budowy wyniesie 56 mln zł. Wykonawcą będzie Budimex S.A. który odpowiada za budowę tramwaju do Wilanowa.

Źródło: tekst Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI