Trwa budowa obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego
W 70% zaawansowane są już prace przy budowie obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17. Niemal na całej długości drogi ułożona jest już przedostatnia warstwa nawierzchni. Obwodnica ma zostać zrealizowana w połowie 2021 r.
Codziennie na placu budowy pracuje ok. 150 pracowników i 90 maszyn budowlanych. Trwają prace m.in. przy budowie trasy głównej, dróg dojazdowych i obiektów mostowych. Na większości obwodnicy ułożona jest przedostatnia, bitumiczna warstwa wiążąca nawierzchni, a na węźle Tomaszów Północ jakiś czas temu pojawiło się oznakowanie pionowe oraz poziome. Trwają ostatnie prace wykończeniowe, po to by można było zlikwidować objazd i przełożyć ruch na nowy obiekt w ciągu drogi wojewódzkiej nr 850 w kierunku Hrubieszowa.
Coraz bardziej zaawansowana jest też budowa ok. 300-metrowej estakady nad doliną rzeki Sołokija. Ze względu na podmokły teren, obiekt posadowiony jest na 240 prefabrykowanych palach, których łączna długość wynosi ok. 7 km. Do wybudowania estakady zużytych zostanie ok. 700 ton stali oraz ok. 4 tys. metrów sześciennych betonu.
W sumie w ramach inwestycji powstanie 9 obiektów inżynierskich i ok. 14 km dróg dojazdowych, służących do obsługi ruchu lokalnego.
Wartość kontraktu to ok. 193,5 mln zł, a całkowity koszt inwestycji, uwzględniający wykup gruntów, prace projektowe, archeologiczne oraz nadzór nad realizacją, to blisko 282 mln zł. Planowany termin ukończenia budowy to połowa 2021 r.
S17 Piaski – Hrebenne w planach
Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego będzie częścią planowanej trasy S17 z Piask do Hrebennego.
Projektanci pracują nad dokumentacją przygotowawczą dla ok. 120-kilometrowej trasy. Dla siedmiu odcinków: węzeł Piaski Wschód – w. Łopiennik (ok. 15,9 km), w. Krasnystaw Północ – w. Izbica (ok. 17,8 km), w. Izbica – w. Zamość Sitaniec (ok. 10,3 km), w. Zamość Wschód – w. Zamość Południe (ok. 12,2 km), w. Zamość Południe – początek obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego (ok. 18 km), obwodnica Tomaszowa Lubelskiego (dobudowa drugiej jezdni, ok. 6,7 km) oraz Tomaszów Lubelski – Hrebenne (ok. 17,3 km) opracowywana jest koncepcja programowa. Natomiast dla dwóch odcinków: pomiędzy węzłami Łopiennik i Krasnystaw Północ (ok. 9,8 km) oraz Zamość Sitaniec i Zamość Wschód (ok. 12 km) opracowywane jest Studium techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe.
Źródło: GDDKiA O/Lublin