Umowa na budowę obwodnicy Bielska Podlaskiego
GDDKiA podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę 3 km fragmentu południowej obwodnicy Bielska Podlaskiego w ciągu DK66. Wykonawcą prac będzie konsorcjum firm: Unibep, Budrex i Value Engineering.
Południowa obwodnica Bielska Podlaskiego ma wyprowadzić z miasta ruch na osi wschód-zachód. Składa się z dwóch 3-kilometrowych fragmentów DK66. Pierwszy z nich ma powstać w ramach budowy S19 na odcinku Haćki – Bielsk Podlaski. Drugi to oddzielne zadanie, na które 14 kwietnia 2022 r. podpisano umowę.
Gotowa za trzy lata
Wykonawca zobowiązał się do zakończenia inwestycji w terminie 32 miesięcy od zawarcia umowy. Do czasu przeznaczonego na roboty budowlane nie będą wliczane okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) konsorcjum planuje złożyć w I kwartale 2023 roku. Realizacja zadania to już latach 2023-2025.
Co powstanie w ramach inwestycji
Odcinek zostanie zrealizowany jako droga jednojezdniowa (przekrój 1×2) o nawierzchni bitumicznej. Położony będzie między istniejącą DK19 (wylot z Bielska Podlaskiego w stronę Siemiatycz) a DK66 (wylot w kierunku przejścia granicznego z Białorusią w Połowcach). W obu tych miejscach powstaną ronda.
W ramach zadania wybudowany zostanie również wiadukt nad torami kolejowymi, most nad rzeką Białą wraz z przejściem dla zwierząt oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przewidziany jest też ciąg pieszo-rowerowy.
Od zachodu S19
Południowa obwodnica Bielska Podlaskiego łączyć się będzie na zachód od miasta z dwujezdniową drogą ekspresową S19 Białystok – Lublin – Barwinek (granica ze Słowacją). Po „esce” odbywać się będzie ruch tranzytowy na osi północ-południe, który tym samym również ominie miasto. Dla Bielska Podlaskiego kluczowe są dwa odcinki S19: Haćki – Bielsk Podlaski Zachód (9 km) oraz Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,19 km), które mają być gotowe również w 2025 roku.
Źródło: tekst GDDKiA O/Białystok, www.gov.pl/web/gddkia-bialystok/