REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
3 Minuty czytania

W marcu kolejny etap budowy tramwaju do Dworca Zachodniego

W pierwszy weekend marca Tramwaje Warszawskie rozpoczną kolejny etap budowy trasy do Dworca Zachodniego. Czasowo wstrzymany zostanie ruch tramwajów na ulicy S. Banacha, a kierowcy będą korzystali z jednej jezdni. Zmiany są konieczne, by przebudować liczne instalacje podziemne.

Zdjęcie: Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o., www.ztm.waw.pl

Nowa trasa tramwajowa poprawi skomunikowanie Dworca Zachodniego z centrum i południowymi dzielnicami Warszawy. Dworzec staje się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w tej części miasta. Tramwaj dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów.

Inwestycja, która na dekady ulepszy transport w tej części stolicy, wiąże się z kilkumiesięcznymi utrudnieniami. Na początku lutego wykonawca – konsorcjum firm ZUE i Fabe – zajął jedną z jezdni ulicy Grójeckiej przy skrzyżowaniu z Bitwy Warszawskiej 1920 r. Sfrezowano już asfalt i ruszyły pierwsze prace ziemne przy przebudowie licznych instalacji podziemnych. Roboty są prowadzone w taki sposób, by zapewnić największą możliwą przejezdność głównych ciągów komunikacyjnych – w tym przede wszystkim ulicy Grójeckiej.

Zamknięta pętla tramwajowa

W pierwszy weekend marca Tramwaje Warszawskie zmienią organizację ruchu na ulicy S. Banacha – przy skrzyżowaniu z Grójecką. Wstrzymany zostanie również ruch tramwajów do pętli Banacha. To krótki odcinek – bez obsługi tramwajami pozostanie tylko jeden zespół przystankowy, który znajduje się na samej pętli.

Zmiany także dla kierowców

Ze zmianami muszą się liczyć także kierowcy. Budowniczowie zamkną jezdnię ulicy S. Banacha służącą obecnie do jazdy kierunku Bitwy Warszawskiej 1920 r. – od A. Pawińskiego do Grójeckiej. W obu kierunkach kierowcy pojadą po południowej jezdni, którą obecnie jeżdżą wyłącznie w kierunku Żwirki i Wigury. Z ulicy S. Banacha na skrzyżowaniu z Grójecką będzie można jechać w dwóch kierunkach: prosto, w stronę Bitwy Warszawskiej 1920 r. lub w prawo, w Grójecką do centrum. Priorytet dostaną autobusy jadące prosto, dlatego żeby ich nie blokować, nie będzie można skręcać w lewo, w kierunku alei Krakowskiej. Objazd poprowadzi ulicami A. Pawińskiego i K. Dickensa.

Przełożony zostanie także ruch na fragmencie ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. bezpośrednio przy skrzyżowaniu z Grójecką – z jezdni północnej na jezdnię południową. Dla kierowców jadących ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. zostaną zachowane wszystkie relacje. Nie zmieniają się także zasady ruchu na ulicy Grójeckiej, na której ruch w rejonie prac odbywa się po jednej jezdni.

Dlaczego tak duże utrudnienia?

Po wdrożeniu nowej organizacji ruchu wykonawca przystąpi do przebudowy kolejnej partii instalacji podziemnych. Pod skrzyżowaniem i wszystkimi jego wlotami znajduje się gąszcz kilkudziesięciu różnych rur, sieci i kabli, które muszą zostać dostosowane do nowego układu komunikacyjnego, w tym nowych, nieistniejących wcześniej torów. To m.in. duża sieć ciepłownicza, magistrale wodociągowe, sieć gazowa, sieci energetyczne i teletechniczne oraz sieć kanalizacyjna.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami budowlanymi muszą zostać zachowane odpowiednie odległości między elementami infrastruktury podziemnej, jak i naziemnej. Wszystkie instalacje zostaną przystosowane do przyjęcia dodatkowych obciążeń w związku ze zmianami w układzie komunikacyjnym na powierzchni. Przebudowa uwzględnia też zużycie eksploatacyjne istniejących instalacji. Dzięki przeprowadzonym teraz kompleksowym pracom zostanie wyeliminowane ryzyko rozkopywania tego ważnego skrzyżowania i nowo wybudowanej infrastruktury z powodu awarii.

Po zakończeniu prac podziemnych ruszy budowa nowego układu torowego. Powstanie tu skrzyżowanie torowisk – tzw. pełna gwiazda – umożliwiająca ruch tramwajów we wszystkich kierunkach. W związku z pojawieniem się nowych relacji tramwajowych konieczne jest też przystosowanie odwodnienia, sieci sterowania ruchem i zasilania.

Kolejne etapy

Organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i S. Banacha będzie się wielokrotnie zmieniała w miarę postępu robót. Kolejne etapy będą wiązały się z zamykaniem wlotów ulicy S. Banacha czy Bitwy Warszawskiej 1920 r., a także czasowym wstrzymaniem ruchu tramwajów do pętli Banacha oraz P+R Al. Krakowska. Roboty te planowane są między czerwcem a październikiem. W tym czasie wyremontowane zostanie również torowisko między placem G. Narutowicza a skrzyżowaniem z ulicami S. Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. Pozwoli to zminimalizować utrudnienia dla pasażerów. Roboty są rozłożone w taki sposób, by okres wstrzymania ruchu tramwajowego wzdłuż ulicy Grójeckiej i al. Krakowskiej był jak najkrótszy.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA