
Licznie zgromadzeni uczestnicy rozmawiali o współpracy władz centralnych z samorządami, miastotwórczej roli transportu szynowego, transferze technologii miast oraz AI w transporcie publicznym. Wszyscy zgodnie podkreślali konieczność wprowadzenia jednolitych regulacji dotyczących metropolii – metropolie de facto funkcjonują już na kilku obszarach, ale de jure nie są one skodyfikowane. Ich wprowadzenie np. na terenie Warszawy i okolicznych gmin znacznie ułatwiłoby organizowanie wspólnego i jednolitego transportu publicznego.
Debata otwarcia kongresu dotyczyła współpracy samorządu z władzą centralną. O tym jak mądrze współpracować rozmawiali: Katarzyna Strzegowska – dyrektor ZTM Warszawa, Mieczysław Struk – Marszałek Województwa Pomorskiego, Adrian Furgalski – Prezes Zarządu Zespół Doradców Gospodarczych TOR , Marcin Bazyluk – Prezydent Miasta Dąbrowa Górnicza oraz Adam Pustelnik – Wiceprezydent Miasta Łodzi. To właśnie przedstawiciel Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii przybliżył kulisy jej powstania, a także obecnego funkcjonowania, wskazując takie zalety jak wspólne decydowanie o wydatkach na transport, siatce połączeń czy wspólnym bilecie wszystkich 41 podmiotów. O przygotowaniach do powstania metropolii na Pomorzu mówił marszałek Struk.
Dyrektor Katarzyna Strzegowska, podkreślała że Warszawski Transport Publiczny czeka na ustawę metropolitalną, bo to ureguluje zasady finansowania komunikacji. – Warszawa bardzo potrzebuje ustawy metropolitalnej – pracujemy nad jej założeniami, bo bez tej ustawy trudno sobie wyobrazić rozwój transportu wokół stolicy – mówiła dyrektor warszawskiego ZTM. – Mamy w tej chwili dobrowolne porozumienia z 34 gminami, transport na naszym obszarze funkcjonuje dzięki zaangażowaniu i finansowaniu tych gmin oraz dzięki bardzo dobrej współpracy z samorządem województwa mazowieckiego – dodała.
Kolejna debata poświęcona była miastotwórczej roli transportu szynowego. Poprzedziła ją krótka uroczystość związana z obchodzonym w tym roku 20-leciem SKM Warszawa. – Pociągi SKM doskonale uzupełniają Warszawski Transport Publiczny i umożliwiają szybki dojazd do stolicy mieszkańcom aglomeracji! Życzę Państwu dalszego rozwoju i nieustająco zadowolonych pasażerów. Przed nami jeszcze wiele wspólnych działań! Jestem przekonana, że będzie to piękna podróż w dobrym kierunku – mówiła dyrektor Katarzyna Strzegowska.
Moderatorem debaty była Maria Wasiak – prezes zarządu warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Uczestnikami obok dyrektor ZTM, wzięli także udział Marek Chmurski – członek zarządu SKM, który przybliżył 20 lat funkcjonowania warszawskiej kolei samorządowej, Bartosz Rozbiewski – p.o. Dyrektora Biura Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy, Leszek Ruta – były dyrektor ZTM, a obecnie członek zarządu spółki Miejskie Zakłady Autobusowe sp. z o.o., Mieczysław Struk – Marszałek województwa Pomorskiego oraz Tadeusz Syryjczyk, były minister transportu. Rozmawiano m.in. o tym, jak zmiany na kolei zapoczątkowane ustawą o restrukturyzacji p.p. PKP z 2000 roku , na bazie których doszło do powstania nowych podmiotów wykonujących usługi transportu kolejowego, wpłynęły na funkcjonowanie transportu publicznego.
W debacie „Transfer technologii do miast” zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego Tomasz Rupiewicz opowiedział o korzyściach wynikających z cyfryzacji metropolii, największych wyzwaniach związanych z korzystaniem z otwartych danych oraz o wdrożeniu EZD w ZTM Warszawa od 1 kwietnia br. Po kolejnych debatach kongresu, które dotyczyły miast jako beneficjentów gwałtownego rozwoju rynku logistyki e-commerce, gotowości miasta i mieszkańców na ataki i katastrofy, partycypacji i konsultacji społecznych oraz przepisów i prawa w planowaniu przestrzennym i transporcie w mieście odbył się samorządowo – biznesowy speed-dating.