
Realizowane w ostatnich dniach transporty oraz montaż turbiny gazowej były jednymi z najbardziej wymagających operacji logistycznych w sektorze energetycznym. Skomplikowany proces obejmował transport rzeczny, drogowy, a także operacje przeładunkowe i posadowienie na fundamentach.
Serce elektrowni, czyli ważąca niemal 390 ton turbina przemierzyła w drodze do Rybnika ponad 500 km Pierwsza faza transportu odbywała się drogą wodną do portu w Kędzierzynie-Koźlu, gdzie przeprowadzony został proces wyładunku przy pomocy specjalistycznych dźwigów o udźwigu kilkuset ton. Kolejny etap to transport lądowy z Kędzierzyna-Koźla do Rybnika z wykorzystaniem wieloosiowej platformy transportowej, co również wymagało przygotowania precyzyjnego planu logistycznego. Aby turbina dotarła do docelowego miejsca konieczne było, m.in. czasowe demontowanie znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej, przeprowadzenie analizy nośności mostów i wiaduktów oraz współpraca z policją i służbami drogowymi, które zabezpieczały trasę przejazdu. Po przybyciu na teren elektrowni rozpoczął się proces posadowienia turbiny na przygotowanym fundamencie, przy użyciu specjalnego systemu podnośników hydraulicznych.
Budowa nowej jednostki gazowej w Rybniku to ważna inwestycja dla miasta i jego mieszkańców, która pozwoli na odtworzenie potencjału wytwórczego Elektrowni Rybnik.
Planowany termin zakończenia inwestycji to przełom 2026 i 2027 r. Elektrownia PGE Nowy Rybnik posiada 17-letni kontrakt w aukcji głównej rynku mocy, który zacznie obowiązywać od 2027 r.
Inwestycję realizuje konsorcjum firm Polimex Mostostal i Siemens Energy.