Nowoczesne wagony 1. klasy w służbie PKP Intercity
PKP Intercity sukcesywnie realizuje strategię modernizacji taboru, odbierając pierwsze z 24 zmodernizowanych wagonów 1. klasy typu 152A. Prace modernizacyjne wykonała PESA w zakładach w Mińsku Mazowieckim, przeprowadzając naprawę na piątym poziomie utrzymania (P5).
Zmodernizowane wagony to bezprzedziałowe pojazdy o prędkości maksymalnej 200 km/h, oferujące 54 miejsca siedzące. Wyposażone zostały m.in. w system Wi-Fi, indywidualne oświetlenie, nową klimatyzację, dynamiczne tablice informacyjne oraz nowoczesne drzwi odskokowo-przesuwne.
Harmonogram dostaw i specyfikacja
Kolejne wagony 152A będą sukcesywnie odbierane przez PKP Intercity, a zakończenie dostaw planowane jest na koniec I kwartału 2026 r.
Zlecenie realizowane przez PESĘ to część większego kontraktu obejmującego również modernizację 35 wagonów typu 154A. Łączna wartość obu umów wynosi 378 mln zł. Wagony serii 154A, przeznaczone dla 2. klasy, będą posiadać 72 miejsca siedzące i zostaną dostarczone przewoźnikowi od IV kwartału 2025 r.
Dwuetapowy proces modernizacji
Wszystkie prace przewidziane w ramach obu umów zostały podzielone na dwa etapy. Pierwszy z nich obejmuje wykonanie napraw na piątym poziomie utrzymania (P5), z zachowaniem zasadniczych parametrów eksploatacyjnych. Po 18 miesiącach eksploatacji przewidziany jest drugi etap, obejmujący przeglądy na trzecim poziomie utrzymania (P3).
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
