Przygotowania do budowy
Program Inwestycji dla tego zadnia został podpisany i zatwierdzony 8 maja 2020 r. Nieco ponad pół roku później, 25 listopada, podpisano umowę na wykonanie kompleksowej dokumentacji obejmującej projekt budowlany i wykonawczy, materiały do decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). We wrześniu 2022 r. złożono do Wojewody Śląskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID, a 12 marca br. ją otrzymano. Przed końcem ubiegłego roku wysłano do Ministerstwa Infrastruktury aktualizację Programu Inwestycji. Budowę obwodnicy zaplanowano na lata 2024-2026.
Cel i uzasadnienie realizacji
Obwodnica Pradeł przebiegać będzie po nowym śladzie, po północnej stronie jako droga główna ruchu przyspieszonego o przekroju jednojezdniowym z dwoma pasami ruchu. Planowana trasa przebiegać będzie po terenie, na którym aktualnie znajdują się głównie pola uprawne.
Nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy poza miejscowość, przyczyniając się do zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców. Po jej oddaniu do ruchu poprawi się przepustowość odcinka oraz skróci czas przejazdu z aglomeracji śląskiej w kierunku Kielc. Zmniejszeniu ulegnie udział w ruchu pojazdów ciężkich w miejscowościach, a tym samym obniży się emisja szkodliwych substancji dla środowiska. Poprawi to komfort życia osób mieszkających w budynkach usytuowanych w bezpośrednim sąsiedztwie obecnej DK78.
Realizacja inwestycji wynika również z konieczności dostosowania DK78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony/oś oraz poprawy stanu technicznego jezdni drogi. Obecnie zużycie drogi osiągnęło poziom, w którym realizacja zabiegów doraźnych jest nieuzasadniona.