Oddano nowy wiadukt w Krzeszowicach
Od 14 września kierowcy i piesi korzystają z wiaduktu drogowego w Krzeszowicach, nad modernizowaną linią Kraków – Katowice. Nowy obiekt zapewnia bezpieczny przejazd pociągów, sprawny ruch drogowy i dobre dojście do stacji.
Wiadukt ma jezdnię o szerokości 7 m i dwa chodniki. Podróżnym przejście między położonym obok stacji obiektem a dworcem ułatwią schody, windy i chodniki. To dla mieszkańców nowe, bezpieczne i dogodne rozwiązanie komunikacji w mieście.
Stacja Krzeszowice – będzie komfortowy dostęp do kolei
W Krzeszowicach przebudowywana jest także stacja kolejowa. W obszarze obsługi pasażerskiej bardzo ważne jest, że powstają nowe perony, przejście podziemne i udogodnienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. W ruchu kolejowym pozytywne zmiany zapewnia: wymiana torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz sieci trakcyjnej. Prace na stacji planowane są do III kwartału przyszłego roku.
Korzystnie zmienia się sytuacja na linii kolejowej Kraków – Katowice. W Woli Filipowskiej, powstaje następne bezkolizyjne skrzyżowanie – wiadukt drogowy. Zakończenie budowy planowane jest w październiku. To kolejny obiekt na linii kolejowej E30, pomiędzy Krakowem i Katowicami.
Dotychczas PLK oddała do eksploatacji wiadukty m.in. w Krakowie, Rząsce i Jaworznie. W sumie kolejarze na szlaku z Katowic do Krakowa modernizują 34 wiadukty kolejowe i drogowe. 10 z nich budowanych jest w nowych miejscach, pozostałe 24 to gruntownie przebudowane obiekty. Wszystkie zwiększą możliwości kolei i przyniosą pozytywne efekty dla bezpieczeństwa i płynności lokalnego ruchu drogowego.
Modernizacja linii Kraków – Katowice to poprawa standardu na stacjach i przystankach, zapewnienie dostępności do pociągów dla wszystkich podróżnych.
PLK prowadzą modernizację na niemal całej długości trasy Kraków – Katowice. Wartość inwestycji to ok. 2 mld zł. Po zakończeniu prac i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów pociągi pasażerskie przyspieszą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach programu CEF „Łącząc Europę”.
Tekst i zdjęcia: Piotr Hamarnik, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.