REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Podpisano umowę na dokumentację dla obwodnicy Kolbuszowej

12 kwietnia 2021 r. GDDKiA podpisała umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Kolbuszowej w ciągu DK9. Obwodnica powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic.

 
Zdjęcie: GDDKiA
Zdjęcie: GDDKiA
Dokumentację dla obwodnicy Kolbuszowej za kwotę 2 898 029,32 zł wykona firma Promost Consulting. Termin na przygotowanie dokumentacji wynosi 33 miesiące od podpisania umowy.

Zakres prac przygotowawczych


Zamówienie obejmuje opracowanie Studium korytarzowego (SK), Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Dodatkowo, po rozpatrzeniu dokumentacji na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) i Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI), wykonawca przygotuje optymalny wariant przebiegu obwodnicy. Wariant ten będzie podstawą opracowania Programu funkcjonalno-użytkowego do przetargu na realizację inwestycji w systemie „Projektuj i buduj”.

Obwodnica Kolbuszowej to zadanie z rządowego Programu budowy 100 obwodnic, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. W ramach prowadzonych prac, wykonawca będzie zobowiązany przeanalizować możliwość poprowadzenia obwodnicy zarówno po wschodniej jak i zachodniej stronie miasta. Ostatecznie przebieg nowej drogi zostanie ustalony w DŚU.

Obwodnica powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 8,5 km. Inwestycja obejmie budowę pełnego zakresu DK9 klasy GP wraz ze skrzyżowaniami (ewentualnie węzłami), drogami poprzecznymi i drogami dojazdowymi zapewniającymi dostęp do drogi publicznej, obiektami inżynierskimi i ochrony środowiska. Zlikwidowane zostaną także kolizje z infrastrukturą techniczną niezwiązaną z drogą.

Cel inwestycji


Istniejący odcinek drogi krajowej nr 9 przechodzi przez miasto Kolbuszowa wśród zwartej zabudowy mieszkaniowej z licznymi jednopoziomowymi skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. Duże natężenie ruchu, na które składa się w głównej mierze ruch tranzytowy, jest niezwykle uciążliwe dla mieszkańców. Celem budowy obwodnicy Kolbuszowej jest więc przede wszystkim wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście.

Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa trasa ułatwi tranzyt w ciągu drogi krajowej nr 9 Radom – Rzeszów i dalej w kierunku południowym, tj. do przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku. Usprawni to ruch tranzytowy, którego część z drogi ekspresowej S7 przejmuje DK9. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Tekst: GDDKiA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA