REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Podpisano umowy na opracowanie dokumentacji dla obwodnic w woj. śląskim

12 maja br. GDDKiA podpisała umowy na wykonanie dokumentacji dla obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46 oraz Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu drogi krajowej nr 78.

 
Grafika: GDDKiA, www.gddkia.gov.pl
Grafika: GDDKiA, www.gddkia.gov.pl
Tym samym wszystkie pięć obwodnic w województwie śląskim, realizowanych w ramach  Programu budowy 100 obwodnic, jest już w fazie projektowania. Realizacja tych inwestycji przyniesie łącznie prawie 50 km nowych dróg krajowych.

Zakres i termin realizacji


Dokumentacje będą obejmowały opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnic oraz jej uzyskanie.

Umowy mają zostać zrealizowane w terminie 39 miesięcy od daty podpisania umowy. Składają się na to 32 miesiące na wykonanie dokumentacji projektowej oraz uzyskanie potrzebnych decyzji administracyjnych. Pozostałe 7 miesięcy przewidziane jest dla realizacji obowiązków wynikających z procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych.

Usługę projektową, połączoną ze wsparciem zamawiającego na etapie przeprowadzania procedury przetargowej na wyłonienie wykonawcy robót budowlanych, wykona:
– dla obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46 – konsorcjum firm TRAKT Sp. z o.o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner) za kwotę 3 999 929,25 zł,
– dla obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca – biuro projektowe Mosty Katowice za kwotę 4 173 390 zł.

Cel


Budowa obwodnicy Blachowni i Herb pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, bowiem w ostatnich lata na tym odcinku dochodziło do licznych zdarzeń drogowych oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na drodze krajowej nr 46 od Lublińca do Częstochowy. Długość obwodnicy wyniesie ok. 10,8 km. 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Nakła Śląskiego oraz Świerklańca jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. Wraz z realizowaną obecnie obwodnicą Poręby i Zawiercia oraz przygotowywanymi do realizacji obwodnicami Kroczyc, Pradeł i Szczekocin przyczyni się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowana droga przejmie znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej drodze krajowej nr 78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z autostradą A1, z drugiej z drogą krajową nr 11, a w przyszłości S11. Długość obwodnicy wyniesie  ok.  12 km.
Przeprowadzenie procesu przygotowawczego dla tych inwestycji przewidziano w latach 2020-2024.  Realizacja inwestycji w systemie „Projektuj i buduj”, planowana jest w latach 2025-2028.

Efekt


Realizacja obwodnic w nowym śladzie pozwoli kierowcom na wybór drogi o parametrach technicznych zapewniających wysoki stopień bezpieczeństwa oraz wyeliminuje występowanie zdarzeń, których przyczyną było wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach z ruchem lokalnym. Tym samym stanie się bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Umożliwi również zrównoważony rozwój miejscowości położonych przy drodze, podniesie poziom zdrowia i komfort życia ich mieszkańców. 

Źródło: tekst GDDKiA, www.gddkia.gov.pl
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA