Drony służą PLK w Opolu
PLK wykorzystuje drony do obserwacji i nadzoru inwestycji na stacjach i liniach kolejowych. Bezzałogowe statki powietrzne także w Opolu i na terenie województwa opolskiego zbierają informacje o postępie prac.
Bezzałogowy statek nad linią E30 w Opolu
Trasy przelotu dronów wyznaczane są na podstawie bieżących potrzeb związanych z realizacją inwestycji m.in. projekt Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie. Pracownicy PLK dzięki materiałom z bezzałogowych statków powietrznych śledzą postęp prac. Widok na place budowy z góry daje szerszą perspektywę spojrzenia na teren i pozwala lepiej czuwać nad bezpieczeństwem prowadzonych inwestycji. Można ocenić, czy teren jest odpowiednio zabezpieczony przez wykonawcę i stosowane są przez jego pracowników procedury bezpieczeństwa. Drony dają podgląd na szlaki, na których jeżdżą pociągi pasażerskie i towarowe oraz pojazdy techniczne z materiałem i sprzętem. W przypadku nieprawidłowości, monitoring, pozwala na szybkie reakcje PLK i wykonawców. PLK używają bezzałogowych statków powietrznych przed przystąpieniem do prac na budowie. Poznawane jest miejsce inwestycji, co służy przygotowaniu harmonogramu działań.
Tysiące kilometrów lotów dla systemowego wsparcia prac
Wykorzystywanie dronów to jeden z elementu systemu monitorowania i zbierania danych o inwestycjach PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Spółka stosuje w ważnych miejscach budów monitoring, zbierane są dane uzyskiwane przez pracowników, a także informacje z przelotu nad liniami śmigłowcem.
Drony pilotowane są przez doświadczonych, przeszkolonych pracowników PLK. Każdy lot nad terenem inwestycji kolejowej jest zgłoszony do odpowiednich służb i instytucji. Jeśli inwestycja znajduje się w strefach z ograniczeniem lub zakazem lotów, PLK występują o dodatkowe zgody.
Korzystanie z dronów rozpoczęło się od maja 2020 i przez rok – do czerwca 2021 r. piloci dronów z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wykonali obloty na ponad 3,2 tys. km linii w całej Polsce.
Sześć zespołów z 11 dronami wyposażonymi w kamery do zdjęć i filmów nadzorowało miejsca prac m.in. na linii E30 Zgorzelec – Wrocław – Opole – Kraków – Przemyśl, na stacji Warszawa Zachodnia; Warszawa – Białystok, Poznań – Szczecin, Warszawa – Radom, Trzebinia – Oświęcim. Bezzałogowe statki powietrzne zostały wykorzystane także do monitorowania prac przy budowie tunelu między stacjami Łódź Fabryczna a Żabieniec i Kaliska. Nadzór z lotu ptaka prowadzony był również na inwestycjach w portach w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.
Źródło: tekst PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., www.plk-sa.pl