REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
3 Minuty czytania

Podpisano umowę na budowę nowej zajezdni w Warszawie

Spółka Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na budowę nowej zajezdni tramwajowej Annopol. Nowa zajezdnia na Annopolu zajmie powierzchnię niemal 12 hektarów i nocować będzie w niej ponad 150 tramwajów.

 

Wizualizacja: Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o., www.tw.waw.pl
Wizualizacja: Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o., www.tw.waw.pl

Znajdą tu swoje miejsce nowe, niskopodłogowe tramwaje dla Warszawy. W zajezdni będą stanowiska do badania stanu technicznego wagonów, a także lakiernia, myjnie czy tokarka służąca do regeneracji kół w tramwajach. Załoga w nowej zajezdni zajmie się też codziennymi czynnościami – sprzątaniem czy przeglądam wagonów. Długość wszystkich torów w zajezdni, po których będą się poruszać serwisowane tramwaje wyniesie ponad 14 km.

Ta zajezdnia będzie inteligentna

Zajezdnia na Annopolu będzie wyposażona w system informatyczny, który pozwoli na automatyzację   wielu czynności wykonywanych dotychczas ręcznie przez pracowników. System zidentyfikuje każdy tramwaj wjeżdżający i wyjeżdżający z zajezdni i sprawdzi, na którym torze się on znajduje i na który ma wjechać. Sterowanie zwrotnicami i semaforami będzie odbywało się automatycznie bez udziału motorniczych. Do systemu podłączona będzie także myjnia i stanowiska diagnostyczne. Pracownicy zajmujący się serwisowaniem tramwajów w nowej zajezdni będą używali tabletów i smartfonów, które będą przekazywały dane do centralnego systemu. Automatyka w zajezdni pozwoli oszczędzić czas. Na przykład – ręczne przekładanie zwrotnic w zajezdni tej wielkości mogłoby zająć każdego dnia blisko 7 godzin pracy. Szacowane oszczędności wynikające ze zautomatyzowania zajezdni w ciągu 10 lat wyniosą około 10 mln złotych. Jest to zbliżone do kosztu zakupu i instalacji całego systemu.

Jak ulżyć matce naturze i mieszkańcom?

Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Będą pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo zaplanowano magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

Koszty, terminy

Budowa od momentu podpisania umowy będzie trwała 26 miesięcy. Wykonawcą będzie konsorcjum w składzie: ZUE (Lider) oraz Yörük Yapı Inşaat A.Ş. Wartość netto umowy: 532,6 mln zł. Budowa jest współfinansowana z środków UE. Pełna nazwa projektu to: „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”. Dofinansowanie z UE wynosi ok. 555 mln zł. W ramach tego projektu zaplanowana jest budowa trasy tramwajowej do Wilanowa (z priorytetem dla tramwajów oraz tablicami systemu informacji pasażerskiej), budowa zajezdni Annopol oraz zakup 50 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych. Koszty kwalifikowalne zadania: 234  mln 512 tys. zł. Dofinansowanie ze środków UE: 133  mln 669 tys. zł.

Liczby

Powierzchnia zajmowana przez rośliny wyniesie ok. 24 tys. m2  czyli ok. 20% terenu zajezdni. Będzie to m.in. roślinność na budynkach, roślinność na ekranach akustycznych i zielone torowiska. Z kolei zbiorniki wody szarej będą zawierać 1  200  m³  –  deszczówka będzie wykorzystywana do celów gospodarczych – spłukiwanie toalet, mycie pojazdów oraz podlewanie zieleni. Woda opadowe  z dachów budynków trafi  do  3  podziemnych zbiorników. Na terenie zajezdni będzie 14 budynków. Będą trzy miejsca przeznaczone dla tramwajów:
– hala remontowa  –  w  tej części zlokalizowanych będzie  7  torów na których przewidziano  11  stanowisk obsługowych dla tramwajów,
– hala obsługi technicznej  –  w tej części zlokalizowanych będzie  9  torów na których przewidziano 18 stanowisk obsługowych,
– hala postojowa  – dla tramwajów, która stanowi miejsce postoju dla maksymalnie 152 składów tramwajowych przy ich maksymalnej długości 33  m.

Źródło: tekst Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o., www.tw.waw.pl

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA