Przetarg na projekt i budowę S74 Kielce Zachód – Kielce Bocianek
Kielecki Oddział GDDKiA wysłał do Dziennika Urzędowego UE ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka drogi ekspresowej S74 Kielce Zachód – Kielce Bocianek.
Odcinek drogi ekspresowej S74, o długości około 5 km, połączy węzeł Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 z węzłem Bocianek wybudowanym w ramach S74 Kielce -–Cedzyna. Inwestycja zapewni pełne oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego dzięki przeprowadzeniu ciągu głównego S74 na przeważającym odcinku na poziomie minus 1, czyli w wykopie.
TIR-y w tunelach – mieszkańcy odetchną
Trasę będzie można pokonać drogą ekspresową w około trzy minuty. Dla ruchu lokalnego zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe, z uwzględnieniem ruchu pieszego. Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad trasą ekspresową, w przeważającej części na dotychczasowym poziomie.
W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców i ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego. Wzdłuż odcinka drogi ekspresowej wybudowana zostanie też droga rowerowa.
Ekspresowy ciąg drogowy
Przejście przez Kielce to kluczowa inwestycja dla budowy S74. Droga w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, a mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych na Podkarpaciu.
Nowa droga realizowana będzie w systemie „Projektuj i buduj”. Szczegółowe rozwiązania techniczne opracowane zostaną na etapie projektu budowlanego. Inwestycja będzie realizowana w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i stanowić będzie kontynuację podjętych już działań w ramach S74. Do włączenia nowej drogi przystosowany został węzeł Kielce Zachód, wybudowany w ciągu S7 na obwodnicy Kielc, oraz istniejący odcinek S74 Kielce – Cedzyna z węzłem Bocianek.
Ponadto w marcu br. GDDKiA planuje podpisanie umowy na realizację fragmentu S74 Przełom/Mniów – Kielce Zachód, a to oznacza, że już za kilka lat kierowcy korzystać będą z blisko 30-kilometrowego odcinka ekspresowej trasy w województwie świętokrzyskim.
Szybciej i bezpieczniej
Efektem realizacji inwestycji będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego z ulic miejskich i rozdzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego. Zwiększy się przepustowość istniejącego układu komunikacyjnego oraz płynność ruchu. Poprawie ulegnie również bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Źródło: tekst GDDKiA O/Kielce, www.gov.pl/web/gddkia-kielce/