REKLAMA
Kolej Wiadomości
5 Minut czytania

Najlepszy czas na inwestycje w transport kolejowy

Kolejne lata przyniosą ważne dla rozwoju transportu szynowego szanse. Jedną z nich będzie zmniejszenie konkurencyjności transportu drogowego, do czego może się przyczynić objęcie tego sektora od 2027 r. nowym unijnym systemem handlu uprawnieniami do emisji CO2.

Zdjęcie: Newseria.pl
Zdjęcie: Newseria.pl

Szansą dla  kolei są także tłumny powrót pasażerów po latach pandemii oraz  planowane inwestycje w  linie kolejowe w  ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Rynek będzie potrzebował atrakcyjnej, kompletnej oferty przewozowej, napędzanej zieloną energią. To najlepszy czas na inwestycje na kolei – ocenia ekspert rynku Mateusz Izydorek vel Zydorek. Tym bardziej że – co wyraźnie podkreśla – wojna w  Ukrainie pokazała, jak ważny jest to sektor dla  bezpieczeństwa kraju. Według niego w  tym kontekście dla  rynku istotna będzie ogłoszona  właśnie transakcja przejęcia PKP Energetyka przez  Polską Grupę Energetyczną.

– Doświadczenia konfliktu w  Ukrainie jednoznacznie uwypukliły strategiczną rolę kolei. Transport szynowy pozwolił na ewakuację cywili, w  ogromnej mierze do Polski, oraz  sprawny przerzut zaopatrzenia militarnego, pomocy humanitarnej czy produktów pierwszej potrzeby, jak np. strategiczne dla  Ukrainy paliwa. Jednocześnie umożliwił eksport zbóż i  innych produktów rolnych, co miało niebagatelny, pozytywny wpływ na gospodarkę Ukrainy w  sytuacji blokady ukraińskich portów morskich przez  Rosjan –
uzasadnia Mateusz Izydorek vel Zydorek, dyrektor zarządzający Klastra „Luxtorpeda 2.0”.

Również sytuacja na polskim rynku w  ostatnich miesiącach pokazała kluczowe znaczenie transportu szynowego. Chodzi o  przewozy paliw kopalnych, np. węgla z  polskich portów, w  procesie odchodzenia od surowców rosyjskich.

– Znając wagę kolei w  zapewnieniu bezpieczeństwa energetycznego, w  najlepszym interesie Polski jest kontrola nad stabilnością i  niezawodnością całej infrastruktury kolejowej, w  tym energetyki kolejowej mającej krytyczne znaczenie dla  krajowej gospodarki –
mówi ekspert. – Rok 2022 jednoznacznie dowiódł, że „kapitał posiada narodowość”. Zaburzenia na rynkach energii elektrycznej, węgla, gazu i  ropy nie  pozostawiły złudzeń w  tej kwestii. Poszukiwanie partnerów biznesowych zawsze jest obarczone ryzykiem, dlatego dziś – jak nigdy wcześniej   – ważne jest, aby zachować kontrolę nad strategicznymi obszarami, takimi jak energetyka. Energetyka kolejowa nie  stanowi przy tym żadnego wyjątku od tej mądrej reguły.

W tym kontekście ekspert pozytywnie ocenia ogłoszoną właśnie transakcję zakupu PKP Energetyka – dostarczającą całą energię dla  sektora kolejowego oraz  zapewniającą usługi utrzymania sieci trakcyjnej – przez  Polską Grupę Energetyczną od holdingu CVC Capital Partners. Po siedmiu latach od prywatyzacji kolejowo-energetyczna firma ponownie trafi do spółki Skarbu Państwa. Wstępna umowa w  tej sprawie została podpisana 28 grudnia, a operacyjne przejęcie ma nastąpić po uzyskaniu zgód UOKiK i  Ministerstwa Aktywów Państwowych w  kwietniu 2023 roku.

– Przejmując kolejowego monopolistę, Grupa PGE z  pewnością robi świetny interes od strony finansowej –
ocenia dyrektor zarządzający Klastra „Luxtorpeda 2.0”.

Jak podkreślają przedstawiciele PGE, PKP Energetyka przeszła w  ostatnich latach proces modernizacji i  optymalizacji wart blisko 4 mld zł, dzięki czemu jest dziś nowoczesną spółką przynoszącą zyski na poziomie 700 mln zł rocznie. Ma sześć nowoczesnych centrów sterowania ruchem w  sieci kontrolowanej przez  52 tys. inteligentnych liczników energii. Odpowiada za dystrybucję 4 TWh energii elektrycznej rocznie, co stanowi 2,9 proc. całej energii dostarczanej w  kraju. Wykorzystuje do tego 21,5 tys. km linii energetycznych i  zatrudnia 4,2 tys. osób.

– Z rozwijającego się i  stale modernizowanego transportu kolejowego korzysta coraz więcej pasażerów, dlatego przywrócenie kontroli Skarbu Państwa nad infrastrukturą kolejową stanowi dobry prognostyk dla  kolejnych pozytywnych zmian na kolei –
powiedział podczas konferencji dotyczącej tej transakcji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Transport szynowy zdał egzamin w  sytuacji kryzysowej, ale wciąż aktualne pozostają globalne wyzwania znane od lat, takie jak kwestie klimatyczne. Jednym z  głównych celów Europejskiego Zielonego Ładu jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych netto w  2030 roku o  co najmniej 55 proc. w  porównaniu z  poziomem emisji z  1990 roku. W tej materii branża transportowa ma przed sobą wiele pracy. Kolej jest naturalnym prymusem elektryfikacji transportu, jednakże osiągnięcie maksymalnych efektów obniżenia emisji gazów cieplarnianych wymaga zmiany miksu energetycznego sektora –
mówi Mateusz Izydorek vel Zydorek.

W ramach programu Zielona Kolej, prowadzonego przez  PKP Energetyka, spółka zobowiązała się stopniowo przechodzić na czystą energię w  dostawach do sieci trakcyjnej. Cel na 2030 rok to osiągnięcie pułapu 85 proc. dostaw OZE, a docelowo ma to być 100 proc. Zielona energia może stanowić istotną przewagę konkurencyjną wobec transportu kołowego. Z danych przytaczanych przez  Urząd Transportu Kolejowego wynika, że transport drogowy odpowiadał w  2020 roku za blisko 77 proc. emisji CO2 w  sektorze transportu w  UE, a kolejowy – za niespełna 0,4 proc. Zgodnie z  decyzją Rady UE i  Parlamentu Europejskiego od 2027 roku powstanie system handlu uprawnieniami do emisji (ETS II) m.in. dla  transportu drogowego, co oznacza dodatkowe obciążenia, a w  konsekwencji może prowadzić do zmniejszenia jego konkurencyjności w  Europie.

– Nowy system ma na celu zapewnienie redukcji emisji w  branżach, w  których dotychczas było to utrudnione. To już dziś może stanowić cenny impuls rozwojowy dla  branży kolejowej –
mówi dyrektor zarządzający Klastra „Luxtorpeda 2.0”. – Mocnymi argumentami za rozwojem transportu szynowego jest również popandemiczny powrót podróżujących do pociągów, o  czym świadczy rekordowa liczba biletów kupionych przez  pasażerów w  2022 roku, a także budowa nowych linii kolejowych w  ramach komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Umowy na zaprojektowanie pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości w  Polsce, łączącego Warszawę i  Łódź, zostały już podpisane. Rynek będzie potrzebował atrakcyjnej, kompletnej oferty przewozowej, napędzanej zieloną energią. To najlepszy czas na inwestycje na kolei.

Dane UTK wskazują, że w  okresie od stycznia do końca października z  polskiej kolei skorzystało blisko 282 mln pasażerów. To o  blisko 40 mln więcej niż w  całym 2021 roku. PKP Intercity już w  połowie listopada poinformowało, że przewiozło w  tym roku ponad 50 mln pasażerów, bijąc w  ten sposób rekord z  2019 roku (49 mln).

Źródło: tekst Newseria.pl

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA