– Z dumą oddajemy do użytku kolejną nową drogę ekspresową, którą wybudowaliśmy zgodnie z przyjętym harmonogramem. Jako generalny wykonawca chciałbym szczególnie podkreślić, że w projekcie znalazły się nasze innowacyjne rozwiązania – na węźle Nidzica Północ zastosowaliśmy specjalną cichą nawierzchnię – asfalt z dodatkiem gumy, który nie tylko obniża hałas, ale również zabezpiecza drogę przed pękaniem podczas niskich temperatur. Nowa droga zwiększa bezpieczeństwo i komfort wszystkich użytkowników – powiedział Alfred Watzl, CEO, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o.
Realizacja
W ramach całej inwestycji zbudowano dwujezdniową, bezkolizyjną drogę ekspresową S7 o długości ponad 22 km na odcinku Nidzica – Napierki. Roboty drogowe objęły również budowę ok. 23 km dróg serwisowych, czterech węzłów komunikacyjnych i pobocza. Ponadto powstało 10 wiaduktów drogowych nad trasą ekspresową i pięć wiaduktów w ciągu drogi, dwa mosty, przejazd gospodarczy oraz szeroki na 98 m ekologiczny most dla dużych zwierząt.
Inwestycję podzielono na dwa odcinki:
– 9,1-kilometrowy odcinek Nidzica Północ (z węzłem) – Nidzica Południe (z węzłem), wybudowany przez STRABAG Sp. z o.o.,
– 13,6-kilometrowy odcinek Nidzica Południe (bez węzła) – Napierki, wybudowany przez STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
W całym przebiegu drogi wybudowano także urządzenia ochrony środowiska: 28 betonowych i 28 stalowych przepustów oraz 102 przepusty polietylenowe. Łącznie postawiono ok. 87 tys. m barier ochronnych i blisko 48 tys. m ogrodzeń.
Nowe technologie
Na drodze ekspresowej S7 STRABAG Sp. z o.o. wykonał odcinek testowy w specjalnej technologii – nawierzchnię bitumiczną SMA z asfaltu modyfikowanego gumą o łącznej powierzchni 7 tys. m2. Do realizacji zadania wykorzystano specjalny podajnik mieszanki mineralno-asfaltowej do warstwy ścieralnej SMA, który poprawił wydajność robót oraz przede wszystkim równość nawierzchni, co przekłada się na komfort jazdy samochodem.
Regionalne korzyści
Droga ekspresowa S7 to bardzo ważna arteria komunikacyjna Polski. Łączy porty Trójmiasta z Warszawą i południem kraju. Dzięki obwodnicy Nidzicy ruch pojazdów został wyprowadzony poza obszary zabudowane, co bezpośrednio wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa i warunków życia mieszkańców. Odcinek Nidzica – Napierki połączył się z wcześniej oddanym do ruchu odcinkiem Olsztynek – Nidzica. Dzięki inwestycji nastąpiła poprawa dostępności komunikacyjnej regionu, zmniejszenie negatywnego oddziaływania na środowisko oraz skrócenie czasu przejazdu w ruchu tranzytowym.
Zdjęcie: STRABAG Sp. z o.o.