Uczestnicy warsztatów zostali zapoznani z ogólnymi założeniami programu modernizacji dworców oraz współczesnymi, wprowadzanymi przez Grupę PKP standardami obsługi podróżnych, w tym osób niepełnosprawnych i o ograniczonej możliwości poruszania się. Stosowane przez PKP S.A. rozwiązania umożliwiające wygodne korzystanie z dworca wszystkim grupom podróżnych, m.in. osobom z niepełnosprawnością, niewidomym i niedowidzącym, a także pasażerom z dziećmi i dużymi bagażami, wpisują się w założenia rządowego programu Dostępność Plus.
Następnie reprezentanci PKP S.A. przedstawili do dyskusji pierwsze wyniki prac koncepcyjnych dotyczących przebudowy dworca oraz ograniczenia wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dotyczące m.in. jego wielkości. Architekci Urzędu Miejskiego w Koszalinie są zdania, że zapisy te nadal umożliwiają przebudowę istniejącego obiektu, a nawet budowę nowego dworca. Kolejnym elementem spotkania był udział zebranych w badaniu preferencji i dyskusja z przedstawicielami PKP S.A. Podczas warsztatów uczestnicy zostali podzieleni na mniejsze grupy, w których dyskutowali o najważniejszych z ich punktu widzenia funkcjonalnościach dla dworca i otaczającej go przestrzeni publicznej, a w szczególności węzła przesiadkowego.
Udział w warsztatach przedstawicieli różnych środowisk zaangażowanych w życie miasta umożliwił wymianę pomysłów i dyskusję o przyszłości węzła transportowego, którego istotnym elementem jest koszaliński dworzec. Najczęściej wymieniane funkcje i możliwości zmian dla dworca dotyczyły kwestii związanych z obsługą ruchu turystycznego, w tym rowerzystów. – Mnogość podmiotów i interesariuszy, których dotyczą kwestie przyszłego węzła przesiadkowego, powoduje, że jakość docelowych rozwiązań będzie uzależniona od jakości współpracy i zaangażowania wszystkich zainteresowanych stron – podkreślił w podsumowaniu wyników spotkania jego moderator, Paweł Wróblewski z Biura Inwestycji PKP SA.
Autor: Polskie Koleje Państwowe S.A.