REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
3 Minuty czytania

Warszawa: Tramwaje wracają na Filtrową i Bródno

Kończą się remonty tramwajowe na Bródnie i ulicy Filtrowej, a na Obozowej gotowe są już wszystkie przebudowywane przystanki. Od początku wakacji tramwaje pojadą po kilku kilometrach wyremontowanych torów, a pasażerowie będą mogli korzystać z bezpiecznych i wygodnych platform przystankowych.

Zdjęcie: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie, www.ztm.waw.pl

Trwa budowa trasy tramwajowej do Wilanowa, rozpoczęły się już prace przy kolejnych odcinkach nowych torowisk – na ulicy Rakowieckiej i Bitwy Warszawskiej 1920 roku. Tegoroczny sezon budowlany jest dla warszawskich tramwajarzy bardzo pracowity – oprócz budowy nowych torów remontują przede wszystkim te najbardziej wysłużone, po których tramwaje kursują od lat. Sukcesywnie modernizowane są także przystanki.

Ochota już na dobrych torach

Od 24 czerwca tramwaje ponownie będą kursowały ulicami Nowowiejską i Filtrową – między al. Niepodległości a pl. Narutowicza. Na swoje zwykłe trasy wrócą tramwaje linii 15, 35 i turystycznej 36. „Piętnastka” będzie jeździła na trasie Marymont Potok – P+R al. Krakowska, a linia 35 między Piaskami a pętlą przy ulicy Banacha. Tramwaje specjalne nr 36 Warszawskich Linii Turystycznych wrócą natomiast na pl. Narutowicza. Przestaną kursować autobusy zastępczej linii Z-15.

Utrudnienia skończą się także dla kierowców. Od 21 czerwca kierowcy jeżdżą w dwóch kierunkach – pomiędzy ulicą Raszyńską a Mianowskiego. 24 czerwca przywrócona zostaa stała organizacja ruchu na skrzyżowanie ulic Krzywickiego i Nowowiejskiej, czyli przejazd przez tory.

Przez kilka tygodni ekipy Tramwajów Warszawskich wymieniły odcinki zużytych szyn na Ochocie i zbudowały odwodnienie. Dzięki temu torowisko nie będzie już zalewane po intensywnych deszczach. Korzystając z wyłączenia ruchu, robotnicy wymienili także szyny na skrzyżowaniach ulicy Krzywickiego z Nowowiejską oraz z Filtrową.

Koniec remontu na Bródnie

Także od 24 czerwca, tramwaje linii 1, 3, i 4 (linia 25 ma wakacyjną przerwę) wracają na Bródno, czyli nie będą kończyły swoich kursów przy rondzie Żaba. Autobusy linii 234 wrócają na swoją stałą trasę do Żerania Wschodniego, przestaną jeździć autobusy zastępczej linii Z-1.

Tramwaje linii 1 będą ponownie jeździły między Annopolem a ulicą Banacha. „Trójka” z Gocławka także dojedzie do Annopola, a trasa „Czwórki” sięgnie pętli Żerań Wschodni.

Koniec prac oznacza także koniec utrudnień dla samochodów. Od 24 czerwca są dwa kierunki ruchu na Matki Teresy z Kalkuty, od Rembielińskiej do M.K. Ogińskiego.

Remonty objęły wymianę torów wzdłuż ulicy św. J. Odrowąża, Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Wykonane zostało tu tzw. korytowanie i położenie całego torowiska od nowa. Wymieniono podkłady i wszystkie szyny. Sporo prac związanych było z siecią trakcyjną (wymiana słupów, naciągów i kabli zasilających). Do tego doszła naprawa przejazdów, położenie nowych nawierzchni asfaltowych i brukowych, wszystko na odcinku ok. 4 km. Nowością jest odwodnienie, którego wcześniej nie było. Ten remont był bardzo potrzebny, bo ta trasa stanie się za kilka miesięcy jedną z najbardziej obciążonych na całej sieci tramwajowej w Warszawie. Wyjeżdżać i zjeżdżać tędy, do nowej zajezdni na Annopolu, będzie kilkadziesiąt tramwajów na godzinę. Najstarsze fragmenty torowiska pamiętały lata 1999-2000. Wzdłuż ulicy Matki Teresy z Kalkuty szyny były jeszcze przytwierdzone do drewnianych podkładów.

Wygodniej na Obozowej

Na ulicy Obozowej gotowych jest już sześć nowych platform dla pasażerów – na przystankach Magistracka, Deotymy i Dalibora. Dwie inne platformy poszerzono. Wszystkie nowe wiaty przystankowe mają zielone dachy z rozchodnika. Jest wygodniej i bezpieczniej. W wakacje będą się toczyły się tu prace związane z wdrażaniem stałej organizacji ruchu, ale bez większych utrudnień dla pasażerów i mieszkańców.

Prace na ulicy Obozowej były rozłożone na kilka etapów – w 2023 roku tramwajarze wymienili ponad 2 km torów, które obsadzili rozchodnikiem. Z kolei w tym roku zajęli się przebudową przystanków. Wymagało to zamykania raz jednej, raz drugiej jezdni. Od teraz kierowcy znowu mogą korzystać z obu nitek tej ulicy.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA