REKLAMA
Drogi Wiadomości
2 Minuty czytania

Budowa ekranów akustycznych przy A4 w Krakowie

Na odcinku autostrady A4 w Krakowie, pomiędzy węzłem Kraków Wieliczka a ul. Nad Serafą, powstanie 400 metrów nowych ekranów akustycznych. Inwestycja o wartości 2,5 mln zł ma zostać ukończona jeszcze w 2025 roku.

powstaną ekrany akustyczne przy A4 w Krakowie
Podpisanie umowy na budowę ekranów akustycznych przy A4, fot. GDDKiA O/Kraków, www.gov.pl/web/gddkia-krakow/

Nowe ekrany akustyczne na A4 w Krakowie

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na realizację zabezpieczeń akustycznych wzdłuż autostrady A4 w Krakowie. Nowe ekrany powstaną na odcinku pomiędzy węzłem Kraków Wieliczka a ulicą Nad Serafą i obejmą łącznie 400 metrów trasy. Wykonawcą inwestycji jest Przedsiębiorstwo Budowlano-Usługowe GOMIBUD, które zrealizuje zadanie za kwotę 2 480 400 zł. Prace mają zakończyć się jeszcze w 2025 roku.

Odpowiedź na potrzeby mieszkańców

Odcinek autostrady A4 Kraków Wielicka – Targowisko, o długości niemal 20 km, został oddany do użytku w 2009 r. Wówczas wykonano pomiary hałasu i zaprojektowano ekrany akustyczne zgodnie z obowiązującymi przepisami. W ciągu ostatnich 15 lat w sąsiedztwie trasy powstało jednak wiele nowych zabudowań mieszkalnych, a mieszkańcy wielokrotnie wnioskowali o dodatkowe zabezpieczenia przed hałasem.

Dzięki determinacji społeczności lokalnej oraz korzystnym warunkom prawnym i finansowym, możliwa stała się realizacja inwestycji właśnie teraz. Kluczowe znaczenie miało również to, że odcinek ten nie jest objęty planowaną rozbudową A4 o dodatkowy pas ruchu.

Przetarg i wybór wykonawcy

Postępowanie przetargowe ogłoszono na początku maja 2025 r., a już w tym samym miesiącu otwarto oferty. Wpłynęły propozycje od czterech wykonawców, z których najkorzystniejszą złożyła firma GOMIBUD. Umowę podpisano pod koniec czerwca, a realizacja inwestycji ruszy niebawem.

Wyzwania realizacyjne

Choć zakres prac może wydawać się niewielki, realizacja ekranów akustycznych na czynnej autostradzie wiąże się z wieloma wyzwaniami. Odcinek, na którym powstaną ekrany, znajduje się po lewej stronie trasy (w kierunku Krakowa) i posiada trzy pasy ruchu, umożliwiające jazdę z prędkością do 140 km/h. Prace będą więc prowadzone pod ruchem, z zastosowaniem tymczasowej organizacji ruchu, zapewniającej bezpieczeństwo wykonawców.

Dodatkowym utrudnieniem jest konieczność przebudowy i poszerzenia mostu znajdującego się w tym rejonie, przy jednoczesnym zachowaniu jego ustroju nośnego. Korzystnym aspektem technicznym jest natomiast fakt, że większość trasy przebiega po istniejącym nasypie, co pozwala ograniczyć ryzyko niespodzianek geotechnicznych.

Spójność z istniejącą infrastrukturą

Nowe ekrany akustyczne będą zgodne z obowiązującymi standardami oraz estetycznie dopasowane do już istniejących zabezpieczeń. Projekt zakłada zachowanie spójności pod względem wysokości, materiałów, kolorystyki, rozmieszczenia przęseł oraz parametrów chłonności akustycznej.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.