Przetarg na terminal CPK: decyzja KIO potwierdza zasadność warunków
Centralny Port Komunikacyjny prowadzi postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego dotyczące realizacji robót budowlanych związanych z budową terminala pasażerskiego. Na warunki udziału i kryteria selekcji wpłynęło osiem odwołań, z czego połowę wykonawcy wycofali dobrowolnie. Pozostałe zostały oddalone wyrokiem Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) z 21 lipca 2025 r.
Liberalizacja warunków i pozytywny odbiór rynku
W odpowiedzi na sygnały z rynku, CPK znacząco złagodził warunki udziału w postępowaniu. Obniżono wartość projektów referencyjnych z 300 do 200 mln zł, złagodzono wymagania wobec personelu oraz zredukowano wymóg przychodów rocznych dla przynajmniej jednego członka konsorcjum z 2 do 1 mld zł. Zmiany spotkały się z pozytywnym odzewem branży, czego efektem było wycofanie części odwołań.
Argumentacja CPK w pełni podzielona przez KIO
Izba, oceniając zarzuty, w całości przychyliła się do stanowiska CPK. Wskazała, że warunki i kryteria selekcji są zgodne z przepisami oraz dostosowane do skali zamówienia. Uznano, że wymagany poziom przychodów (4 mld zł) nie jest nadmierny, a dzięki możliwości ich sumowania w konsorcjach, udział w postępowaniu nie jest ograniczony wyłącznie do największych podmiotów.
KIO podkreśliła również, że limit pięciu wykonawców dopuszczonych do dialogu zapewnia wystarczający poziom konkurencji oraz sprawną realizację postępowania.
Kryteria wyboru ocenione jako zasadne i konkurencyjne
Izba uznała, że przyjęte przez Zamawiającego kryteria dotyczące projektów referencyjnych – m.in. budynków kubaturowych o wartości powyżej 200 mln zł w UE i EFTA, terminali pasażerskich w Polsce za ponad 50 mln zł oraz terminali o wartości przekraczającej 1 mld zł na świecie – są zgodne z zasadą konkurencyjności i nie mają charakteru dyskryminującego.
Wsparcie dla polskich wykonawców
Jednym z kluczowych celów Spółki CPK jest zapewnienie możliwie szerokiego udziału krajowych firm w realizacji inwestycji. W przetargu mogą wziąć udział m.in. takie podmioty jak MIRBUD, ERBUD, UNIBEP, Pekabex BET, Adamietz, PUT Intercor, Dekpol, NDI, Polimex, Atlas Ward czy Doraco. Udział firm działających na polskim rynku i płacących tu podatki pozostaje istotnym priorytetem.
– Wyrok Krajowej Izby Odwoławczej to potwierdzenie, że warunki przetargu na budowę terminala pasażerskiego CPK są zgodne z prawem, konkurencyjne i niedyskryminujące. Cieszy nas, że nasze działania – w tym złagodzenie wymagań – spotkały się z pozytywną reakcją branży i umożliwiły szeroki udział polskich firm – podkreśla dr Filip Czernicki, prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Transparentność i dostępność postępowań
Postępowania zakupowe CPK prowadzone są na platformie SmartPZP, do której dostęp mają wszystkie zainteresowane podmioty. Znajomość polskich przepisów prawa budowlanego, która często stanowi przewagę krajowych firm, jest dodatkowym atutem przy realizacji tak strategicznego przedsięwzięcia.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
