REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
1 Minuta czytania

Zielone torowiska w Warszawie – 100 lat historii i rozwoju

Zielone torowiska w Warszawie mają już niemal stuletnią tradycję. Pierwsze roślinne torowisko powstało przed II wojną światową, a współczesny standard ich zabudowy wyznaczyła inwestycja przy al. Reymonta i ul. Powstańców Śląskich, oddana do użytku 28 sierpnia 2005 r. Obecnie w stolicy długość zielonych torowisk przekracza 50 km i systematycznie rośnie.

Zielone torowisko w Warszawie – rozchodnik i zioła na torach tramwajowych
Zielone torowisko w Warszawie, fot. ZTM Warszawa, www.ztm.waw.pl
Spis treści

Od trawy po rozchodnik – początki zielonych torowisk

Choć nowoczesne torowisko z roślinną zabudową na Bielanach i Bemowie obchodzi właśnie 20-lecie, idea zazieleniania torów sięga jeszcze lat 30. XX w. Jak opisywał J.S. Majewski w książce „Warszawa nieodbudowana. Lata trzydzieste”, tramwaje na ul. Obozowej poruszały się po torach otoczonych trawą, przypominających łąkę.

Do tej tradycji nawiązano w 2023 r., gdy odcinek torowiska na ul. Obozowej został obsadzony mieszanką rozchodnika, ziół i bylin. Rozchodnik, odporny na suszę i niewymagający koszenia, stał się nowym standardem w miejskiej zieleni torowej.

Zielone torowiska w liczbach

Na sierpień 2025 r. Tramwaje Warszawskie dysponują:

  • ok. 22,6 km toru pojedynczego i 7,8 ha powierzchni torowisk z zabudową trawiastą i mieszaną,
  • ok. 24,2 km toru pojedynczego i 8,3 ha powierzchni torowisk z zabudową rozchodnikową i rozchodnikowo-ziołową.

Dodatkowo, w ramach budowy Tramwaju do Wilanowa, rozpoczęto prace na ul. Rakowieckiej (ok. 0,4 ha, 1,2 km toru pojedynczego). Do końca 2025 r. planowane jest zazielenienie kolejnych 5,4 km toru i 1,8 ha powierzchni m.in. na ul. Grójeckiej, Marszałkowskiej, Słomińskiego, Rembielińskiej i w al. Jana Pawła II. Oznacza to, że łączna długość zielonych torowisk w Warszawie przekroczy 55 km.

Korzyści ekologiczne i funkcjonalne

Zielone torowiska pełnią istotną rolę w systemie miejskiej zieleni:

  • zwiększają powierzchnię biologicznie czynną,
  • ograniczają efekt miejskiej wyspy ciepła,
  • spowalniają odpływ wód opadowych,
  • redukują hałas i pylenie,
  • sprzyjają bioróżnorodności.

Tramwaje Warszawskie od dwóch dekad testują różne rozwiązania technologiczne – od zabudowy na płytach betonowych po konstrukcje podsypkowe. Celem jest zwiększenie trwałości i łatwości utrzymania torowisk, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa pasażerów.

Zielony kręgosłup miasta

Torowiska tramwajowe z roślinną zabudową, uzupełnione drzewami i krzewami, tworzą tzw. zielone korytarze tramwajowe – istotny element zielonego kręgosłupa Warszawy. W kolejnych latach planowane są dalsze inwestycje w tego typu rozwiązania, co przyczyni się do zwiększenia retencji, poprawy jakości życia mieszkańców i wzmocnienia roli transportu szynowego jako przyjaznego środowisku.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.