REKLAMA
Budownictwo Kolej Tunele Wiadomości
1 Minuta czytania

CPK wybrał ofertę na zmianę układu torowego w rejonie Retkini

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) rozstrzygnął przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Najkorzystniejszą ofertę dotyczącą zmiany układu torowego w rejonie Retkini złożyła firma Multiconsult Polska.

Zmiana układu torowego w rejonie Retkini – CPK wybrało wykonawcę opracowania projektu zmiany układu torowego
Grafika: CPK, www.cpk.pl
Spis treści

Zmiana układu torowego w Łodzi

Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej wraz ze wsparciem technicznym dla ok. 3-kilometrowego odcinka torów Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Spośród siedmiu ofert najwyżej oceniona została propozycja Multiconsult Polska sp. z o.o. o wartości 58,7 mln zł brutto.

Oferty oceniano według kryteriów: 40% – cena za zadania podstawowe, 20% – cena za zadania opcjonalne oraz 40% – kwalifikacje i doświadczenie zespołu projektowego.

Tunel dalekobieżny i prace projektowe

Zadanie obejmuje przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie wymaganych decyzji administracyjnych dla inwestycji pn. „Budowa tunelu dalekobieżnego w Łodzi, w ciągu linii kolejowej nr 85 wraz z włączeniem w linię kolejową nr 14 – odcinek Posterunek odgałęźny Łódź Retkinia”.

Zmiany w projekcie wynikają z uzgodnień CPK z PKP PLK i pozwolą ograniczyć ingerencję w istniejącą infrastrukturę. Rozwiązania te mają przynieść oszczędności finansowe oraz ułatwić korzystanie z przystanku Łódź Retkinia w trakcie prowadzenia robót.

Kluczowe założenia projektu

Planowane jest przesunięcie torów linii kolejowej nr 85 na północną stronę stacji Łódź Lublinek. Dzięki temu uniknięta zostanie kolizja z rozbudową podstacji trakcyjnej PGE Energetyka Kolejowa oraz skrócona długość estakady kolejowej nad drogą ekspresową S14. Ponadto miejsce ewakuacji i ratownictwa zostanie przeniesione w rejon stacji Łódź Lublinek, co pozwoli na wygospodarowanie rezerwy terenowej pod nowy przystanek Łódź Smulsko.

Znaczenie dla Kolei Dużych Prędkości

Tunel dalekobieżny stanowi kluczowy element programu CPK i jest częścią tzw. „Y” – linii Kolei Dużych Prędkości łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Wyjście z tunelu zaprojektowano w rejonie Retkini, a następnie linia LK85 poprowadzi w kierunku Sieradza, gdzie powstanie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia.

Na inwestycji skorzystają nie tylko duże aglomeracje, lecz także mniejsze ośrodki, takie jak Kalisz, Pleszew czy Sieradz. Miasta te zyskają bezpośredni dostęp do Kolei Dużych Prędkości poprzez łącznice do istniejącej sieci kolejowej.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.