Tymczasowa organizacja ruchu
Zamknięty zostanie fragment istniejącej DK74 o długości ok. 500 m, a ruch przekierowany zostanie na specjalnie przygotowany bajpas. Objazd będzie dwukierunkowy, lecz ze względów bezpieczeństwa na 100-metrowym odcinku wjazdowym od strony Piotrkowa Trybunalskiego wprowadzony zostanie ruch wahadłowy z sygnalizacją świetlną oraz ograniczenie prędkości do 30 km/h. Na pozostałej części obowiązywać będzie ograniczenie do 50 km/h.
Przystanek autobusowy przy DK74 przesunięto o ok. 300 m w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego. Wyznaczono również tymczasowe przejścia dla pieszych. Dla mieszkańców Przełomu, Zachybia i Muszczarza, pozbawionych bezpośredniego wjazdu na DK74, wytyczono objazd przez miejscowości Borki, Węgrzynów i Mniów. Mieszkańcy Olszyny zyskali utwardzony wyjazd kruszywem na bajpas.
Nowa organizacja ruchu będzie obowiązywać do połowy 2026 r., a zakończenie całej inwestycji planowane jest na koniec 2026 r.
Postęp robót na budowie S74 Mniów – Kielce
Pierwsze prace rozpoczęły się w grudniu 2024 r., a po zimowej przerwie przyspieszyły w marcu br. Aktualne zaawansowanie inwestycji przekracza 20%. Roboty ziemne wykonano w 23%, a mostowe w 16%. Kontynuowane są wykopy, nasypy, przebudowa sieci energetycznych, telekomunikacyjnych i wodociągowych. Dobiegają końca prace przy wymianie gruntów.
Na trasie realizowanych jest 13 obiektów mostowych – w przypadku siedmiu z nich widoczne są już elementy naziemne, takie jak filary i przyczółki.
Zakres inwestycji
Projekt obejmuje budowę 16,4 km drogi ekspresowej S74, przebiegającej przez gminy Mniów, Miedziana Góra i Strawczyn. Trasa rozpocznie się w Przełomie, a następnie odejdzie od istniejącej DK74 i po nowym śladzie połączy się z węzłem S7 Kielce Zachód.
Powstaną dwa węzły drogowe – Mniów (na połączeniu z DK74) i Bugaj (na skrzyżowaniu z DW748) – oraz 15 obiektów mostowych, w tym mosty, wiadukty i przejścia dla zwierząt. W rejonie Lasu Węgrzynowskiego przewidziano zielony most dla dużych zwierząt, a dodatkowo zaplanowano 14 przejść dla zwierząt małych i średnich oraz 56 przepustów.
Inwestycja obejmuje również budowę 26 km dróg dojazdowych, 7,5 km ekranów akustycznych, a także Miejsca Obsługi Podróżnych w Przełomie.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
