Przebudowa polderu Żelazna – etap II z unijnym wsparciem
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej pozytywnie ocenił projekt Wód Polskich w Gliwicach pn. „Przebudowa Polderu Żelazna. Etap II”, zgłoszony do dofinansowania w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FEnIKS). Inwestycja została zakwalifikowana do wsparcia w działaniu „Adaptacja do zmian klimatu, zapobieganie klęskom i katastrofom”.
Jak podkreśla Marcin Jarzyński, zastępca prezesa Wód Polskich, unijne dofinansowanie umożliwi realizację przedsięwzięcia kluczowego dla bezpieczeństwa mieszkańców województwa opolskiego.
Zakres planowanych prac
Etap II obejmie przebudowę istniejących wałów Odry na odcinku 4,13 km poprzez podwyższenie ich korony i uszczelnienie korpusu. W ramach inwestycji powstaną także:
- jaz wpustowo-upustowy „Półwieś”,
- zmodernizowany przewał wpustowy (górny) „Półwieś”,
- drogi serwisowe i rolnicze wraz z przejazdami wałowymi.
Dzięki modernizacji możliwe będzie kontrolowane napełnianie polderu, którego pojemność wzrośnie do 9,7 mln m³ (z obecnych 3,8 mln m³), a powierzchnia zalewu zwiększy się z 200 do 400 ha.
Cele projektu
Realizacja przedsięwzięcia ma na celu:
- poprawę bezpieczeństwa około 4 tys. mieszkańców,
- zwiększenie ochrony ludności i mienia na terenie województwa opolskiego,
- zapewnienie większej niezawodności infrastruktury przeciwpowodziowej.
Postępowanie przetargowe
Równolegle z procesem ubiegania się o środki unijne Wody Polskie prowadzą postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy prac budowlanych. Obecnie trwa ocena złożonych ofert. Jak zaznacza Jan Grygier, dyrektor Wód Polskich w Gliwicach, przygotowania obejmują zarówno finalizację umowy o dofinansowanie, jak i analizę zgłoszonych ofert, co pozwoli sprawnie rozpocząć roboty.
Historia i znaczenie polderu Żelazna
Polder Żelazna to istniejący obiekt ochrony przeciwpowodziowej Opola, usytuowany na lewym brzegu Odry w miejscowości Żelazna. Został wybudowany przed 1939 r. i od dekad chroni tereny zagrożone wezbraniami rzeki.
Pierwszy etap przebudowy polderu zakończono w 2023 r., przeznaczając na niego 130 mln zł. W ramach tych prac zmodernizowano przepompownię, rozbudowano niemal 12 km wałów oraz dwukrotnie zwiększono pojemność obiektu. Dzięki temu możliwe jest przejście do etapu drugiego, obejmującego dalsze roboty w obrębie wału i obiektów towarzyszących.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
