Cel inwestycji
Charakterystyczne nierówności na autostradzie A1, znane kierowcom jako „fale Dunaju”, wkrótce znikną. Celem inwestycji jest kompleksowa naprawa nawierzchni i korpusu drogowego, przywrócenie równości jezdni oraz zapewnienie trwałości eksploatacyjnej trasy na co najmniej 30 lat.
Zakres planowanych robót
Pierwszy etap remontu obejmie ponad 3 km jezdni w kierunku Piekar Śląskich – od ok. 150 m za wiaduktem w ciągu ul. Kościuszki w Siemoni do wysokości MOP Dobieszowice Zachód. Prace obejmą całkowitą rozbiórkę istniejącej konstrukcji nawierzchni wraz z warstwą mrozoochronną i górną częścią nasypu drogowego. Nowa konstrukcja zostanie wykonana w technologii bitumicznej z zastosowaniem warstwy antypoślizgowej z piasku równoziarnistego, geomembrany uszczelniającej oraz geomateraca z kruszywa stabilizowanego georusztem. Zastosowana technologia ma skutecznie zabezpieczyć autostradę przed wnikaniem wód opadowych i roztopowych do korpusu drogi.
Dodatkowo zaplanowano wymianę i remont elementów odwodnienia, przebudowę kanalizacji deszczowej, odtworzenie krawężników i wpustów, a także montaż nowych barier ochronnych oraz odnowienie oznakowania poziomego i pionowego. Roboty budowlane będą prowadzone na podstawie ekspertyzy naukowej, programu naprawczego oraz dokumentacji przetargowej przygotowanej przez firmę Trakt z Katowic we współpracy z Politechniką Śląską. Koszt opracowania dokumentacji wyniósł niemal 10 mln zł.
Kryteria przetargu
Dokumentacja przetargowa została przekazana do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Na platformie zakupowej GDDKiA przetarg zostanie opublikowany 14 października. W postępowaniu nie będą mogli brać udziału wykonawcy z tzw. państw trzecich.
Kontynuacja prac naprawczych
Remont odcinka Pyrzowice – Piekary Śląskie stanowi pierwszy etap programu przywracania pełnej sprawności technicznej autostrady A1. W kolejnych etapach przewidziano dalsze prace naprawcze na pozostałych fragmentach trasy. Całkowity koszt robót naprawczych całego odcinka oszacowano na ponad 700 mln zł.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
