Umowa na budowę Systemu Obsługi Bagażu dla Lotniska CPK
Za realizację jednego z najważniejszych systemów operacyjnych przyszłego Lotniska CPK odpowiada konsorcjum Vanderlande Logistics GmbH, Vanderlande Logistics Unipessoal Lda. oraz Unibep S.A. To pierwsza umowa wykonawcza dotycząca budowy terminala pasażerskiego w Baranowie.
Dokument podpisano w Warszawie – w imieniu CPK umowę parafowali dr Filip Czernicki, prezes zarządu, oraz Dariusz Kuś, członek zarządu ds. lotniskowych. Ze strony wykonawcy podpisy złożyli Michael Schneider, Global CEO Vanderlande Logistics GmbH, oraz Thomas Diesener, Global CFO tej spółki.
Konsorcjum będzie odpowiedzialne za zaprojektowanie, dostawę, montaż, uruchomienie oraz obsługę i konserwację Systemu Obsługi Bagażu (BHS – Baggage Handling System).
Przetarg i wybór wykonawcy
Postępowanie przetargowe przeprowadzono w trybie dialogu konkurencyjnego. W 2024 roku CPK ogłosił postępowanie na dostawę systemu BHS, na które wpłynęły wnioski trzech oferentów z Unii Europejskiej. Wszyscy spełnili warunki udziału, w tym doświadczenie w realizacji systemów BHS w portach lotniczych o przepustowości co najmniej 30 mln pasażerów rocznie.
W kwietniu 2025 r. zaproszono wykonawców do złożenia ofert, a w lipcu dokonano ich otwarcia. Konsorcjum Vanderlande zaoferowało:
- 115 mln euro netto za dostawę i montaż systemu,
- 97 mln zł za pięcioletnie utrzymanie i konserwację,
- 93 mln zł za opcję przedłużenia umowy o kolejne pięć lat.
System Obsługi Bagażu CPK – serce terminala
System Obsługi Bagażu dla Lotniska CPK będzie zajmował powierzchnię około 80 tys. m², a jego taśmociągi będą miały łączną długość 16 km. Zastosowana technologia ICS (Individual Carrier System) umożliwi transport bagażu w indywidualnych pojemnikach, co zapewni pełne śledzenie i sortowanie, minimalizując ryzyko zagubienia lub uszkodzenia.
System BHS wyposażony będzie w magazyn centralny zdolny pomieścić do 4300 sztuk bagażu nadanego z wyprzedzeniem, co zwiększy elastyczność obsługi pasażerów.
Innowacyjne rozwiązania technologiczne
System Obsługi Bagażu CPK zostanie wyposażony w szereg nowoczesnych technologii poprawiających efektywność, wydajność i bezpieczeństwo operacyjne:
- Automatyzacja i robotyzacja procesów załadunku i wyładunku bagażu, w tym automatyczne urządzenia do rozładunku kontenerów i roboty do załadunku.
- Półautomatyczne stanowiska batch-building, które grupują bagaże według lotów, zwiększając wydajność i skracając czas obsługi.
- Konserwacja predykcyjna oparta na uczeniu maszynowym i sztucznej inteligencji, pozwalająca na wczesne wykrywanie usterek i zapobieganie awariom.
- Zaawansowane systemy identyfikacji i śledzenia, wykorzystujące czytniki kodów kreskowych i analizę obrazu z kamer.
- Integracja z systemami linii lotniczych i obsługi naziemnej, umożliwiająca monitorowanie statusu i lokalizacji bagażu w czasie rzeczywistym.
Nowoczesny standard dla Lotniska CPK
System Obsługi Bagażu dla Lotniska CPK będzie jednym z najnowocześniejszych tego typu rozwiązań w Europie. Zastosowanie technologii ICS, automatyzacji i sztucznej inteligencji zapewni wysoką efektywność, bezpieczeństwo oraz komfort pracy personelu obsługi.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
