Obwodnica Sztumu w ciągu DK55
Budowa obwodnicy Sztumu w województwie pomorskim to kolejna inwestycja w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Ogłoszenie o przetargu zostało skierowane do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W październiku br. GDDKiA złożyła do Wojewody Pomorskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Przy sprawnym przebiegu procedur administracyjnych decyzja może zostać wydana w marcu 2026 r. Inwestycja zostanie zrealizowana w systemie „Buduj”.
Zakres inwestycji
Obwodnica Sztumu powstanie jako droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o jednej jezdni z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Konstrukcja nawierzchni będzie przystosowana do obciążenia 11,5 t na oś.
Trasa rozpocznie się na północy miasta, w rejonie Parku Technologicznego, i zakończy włączeniem w istniejącą DK55 za Sztumską Wsią. W ramach inwestycji powstanie sześć skrzyżowań, obiekt mostowy, jedno przejście podziemne, cztery przejścia dla dużych i średnich zwierząt oraz dziewięć dla małych. Droga zostanie wyposażona w elementy ochrony środowiska, w tym przepusty ekologiczne oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.
Poprawa bezpieczeństwa i komfortu ruchu
Głównym celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Sztumu. Nowa obwodnica zwiększy bezpieczeństwo mieszkańców, odciąży lokalny układ komunikacyjny oraz poprawi przepustowość dróg miejskich. Ułatwi także przejazd w ruchu regionalnym i dalekobieżnym, szczególnie w sezonie turystycznym.
Harmonogram inwestycji
Wykonawca wyłoniony w przetargu będzie miał 22 miesiące na realizację prac, z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Podpisanie umowy planowane jest w II kwartale 2026 r., a zakończenie robót – w IV kwartale 2028 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
