ZRID obwodnicy Stargardu otwiera drogę do rozpoczęcia robót
Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla zadania obejmującego budowę obwodnicy Stargardu w ciągu DK20. Uzyskanie ZRID obwodnicy Stargardu oznacza przejście projektu realizowanego w formule „Projektuj i buduj” do etapu prac terenowych. Nowa trasa pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy poza centrum miasta oraz skrócić czas przejazdu.
Przygotowania do budowy i harmonogram prac
Umowa na realizację inwestycji, o wartości 76 mln zł, została podpisana z firmą STRABAG 31 lipca 2024 r. W ciągu 10 miesięcy wykonawca opracował projekt budowlany i złożył wniosek o uzyskanie ZRID obwodnicy Stargardu. Postępowanie administracyjne, wraz z ponowną oceną oddziaływania na środowisko, przebiegło sprawnie i zakończyło się w niespełna pół roku.
W grudniu wykonawca przejmie plac budowy i rozpocznie prace przygotowawcze. Zasadnicze roboty budowlane ruszą wiosną 2026 r., po zakończeniu okresu zimowego. Na półmetku znajdują się również badania archeologiczne prowadzone w obrębie inwestycji.
Korzyści z budowy obwodnicy dla Stargardu
Obecnie DK20 prowadzi przez centrum Stargardu, gdzie ruch spowalniają liczne skrzyżowania i przejścia dla pieszych. Dzięki budowie obwodnicy kierowcy ominą obszar zabudowany, co zmniejszy natężenie hałasu i poprawi komfort mieszkańców. ZRID obwodnicy Stargardu umożliwi realizację trasy, która skróci przejazd o niemal 3 km względem dotychczasowego odcinka miejskiego. Nowa droga pozwoli pokonać trasę nawet czterokrotnie szybciej.
Przebieg trasy i kluczowe obiekty inżynieryjne
Obwodnica Stargardu będzie jednojezdniową drogą klasy GP, biegnącą od węzła Stargard Wschód na połączeniu DK20 i S10. Trasa skieruje się na północ i obejmie:
- wiadukt nad obwodnicą w ciągu drogi gminnej,
- zatokę kontrolną dla Inspekcji Transportu Drogowego,
- most nad doliną rzeki Krąpiel z przejściem dla średnich zwierząt,
- wiadukt nad drogą powiatową Strachocin–Sułkowo,
- przejście nad linią kolejową nr 202 Stargard–Gdańsk.
Włączenie w istniejący przebieg DK20 nastąpi około 500 m za granicą miasta.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
