KPP dla by-passu Kalisza – kluczowy etap przygotowań
Odebranie KPP oznacza rozpoczęcie prac nad projektem budowlanym i przygotowanie dokumentacji środowiskowej. Obwodnica kolejowa Kalisza, stanowiąca część linii 85, jest ostatnim elementem poznańskiej odnogi „Y”. Studium wykonalności pozwoliło określić optymalne rozwiązania dla obsługi ruchu między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Kaliszem.
Założenia projektowe i przebieg trasy
Trasa została poprowadzona po południowej stronie miasta, z uwzględnieniem konsultacji z samorządem i mieszkańcami. Dokumentacja przewiduje prowadzenie linii na nasypach i obiektach inżynieryjnych, budowę wiaduktów oraz mostu nad Prosną.
Korzyści dla pasażerów i układu transportowego
Urzuchomienie linii KDP ma przynieść znaczący wzrost ruchu pasażerskiego w Kaliszu. Pociągi dużych prędkości będą kursować co godzinę, oferując szybkie połączenia z Poznaniem i Łodzią. Powstanie także Lokalny Hub Mobilności oraz zmodernizowana zostanie tzw. „serpentyna”, gdzie prędkość wzrośnie do 110 km/h.
Harmonogram dalszych prac
KPP przygotowało konsorcjum BBF i IDOM, które opracuje również projekt budowlany. CPK planuje złożyć wniosek o decyzję środowiskową do końca roku. Cała linia KDP na odcinku Sieradz – Poznań ma zostać oddana do użytku do końca 2035 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
