REKLAMA
Drogi Kolej Mosty Archiwum NBI Wydarzenia
6 Minut czytania

19. Wrocławskie Dni Mostowe Diagnostyka i utrzymanie obiektów mostowych

W Polsce istnieje ok. 42 tys. obiektów mostowych, z czego 34 tys. to mosty drogowe, a ok. 8 tys. – mosty kolejowe. Szczególnie dramatyczna sytuacja jest na liniach kolejowych, gdzie ponad 60% obiektów znajduje się w eksploatacji dłużej niż 100 lat, a zdarzają się obiekty użytkowane już 178 lat, jak np. kamienny most nad Bobrem w Bolesławcu.

Okładki publikacji wręczonych uczestnikom 19. Seminarium Naukowo-Technicznego Wrocławskie Dni Mostowe

Eksploatowane obiekty mostowe stanowią istotną część majątku narodowego i decydują o efektywności i bezpieczeństwie systemu komunikacyjnego w kraju. Utrzymanie ich w sprawności wymaga znaczących środków finansowych i zaangażowania dużej liczby wysoko wykwalifikowanych inżynierów w zakresie inżynierii mostowej.

Z wymienionych wyżej powodów 19. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego Wrocławskie Dni Mostowe (WDM) została poświęcona problematyce diagnostyki i utrzymania mostów. Seminarium odbyło się 21–22 listopada 2024 r. w Centrum Konferencyjnym na Kampusie Politechniki Wrocławskiej. Seminarium poprzedziły (20 listopada 2024 r.) warsztaty na temat antykorozji stali i betonu konstrukcji mostowych.

Organizatorami WDM były: Katedra Dróg, Mostów, Kolei i Lotnisk na Wydziale Budownictwa Lądowego i Wodnego Politechniki Wrocławskiej, Dolnośląska Okręgowa Izba Inżynierów Budownictwa, Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, Polish Group of the International Association for Bridges and Structural Engineering, Komisja Budownictwa i Mechaniki w Oddziale PAN we Wrocławiu.

Natomiast patronat nad wydarzeniem objęli: rektor Politechniki Wrocławskiej prof. dr hab. inż. Arkadiusz Wójs, przewodniczący Dolnośląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa mgr inż. Janusz Szczepański, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu Krzysztof Kieres, przewodniczący Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej prof. dr hab. inż. Adam Wysokowski oraz International Association for Bridge Maintenance and Safety (IABMAS).

W dwudniowych obradach wzięło udział 558 osób reprezentujących różne specjalności inżynierii mostowej oraz ok. 80 studentów z Politechnik Gdańskiej, Śląskiej, Warszawskiej oraz Wrocławskiej. Przygotowano i wygłoszono 49 referatów, które wydrukowano w materiałach seminaryjnych (634 s.). Oprócz zbioru referatów uczestnicy otrzymali monografię habilitacyjną dr. inż. Macieja Hildebranda Projektowanie i eksploatacja systemów monitorowania obiektów mostowych (Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 2024) oraz książkę autorstwa Marii Ekiel-Jeżowskiej, Jana Biliszczuka, Piotra Jeżewskiego i Józefa Sylwestrowicza O Fabryce Rudzkiego w Mińsku Mazowieckim i wytworzonych przez nią mostach (Muzeum Ziemi Mińskiej, Mińsk Mazowiecki 2023). Recenzję tej książki opublikował prof. Wojciech Radomski na łamach „Inżynierii i Budownictwa” (2024, nr 4, s. 285–286).

Wykładów warsztatowych, na których wygłoszono siedem prelekcji dotyczących różnych zagadnień ochrony antykorozyjnej konstrukcji mostowych, wysłuchało 180 osób. Poniżej wymieniono autorów i tematykę wykładów:

  • Daniel Białecki: Naprawa, zabezpieczenie i ochrona konstrukcji żelbetowych inżynierskich z zastosowaniem ochrony katodowej stali zbrojeniowej;
  • Tomasz Siwowski, Maciej Kulpa: Trwałość mostów kompozytowych;
  • Krzysztof Głodzik, Piotr Gwoździewicz, Tomasz Jendernal, Paweł Mojzess: Konstrukcje sprężone: trwałe, bezpieczne, efektywne i ekologiczne;
  • Piotr Zuzek: Szybkie i niezawodne rozwiązania naprawcze do betonowych i asfaltowych nawierzchni drogowych;
  • Adam Wysokowski: Korozja konstrukcji stalowych;
  • Agnieszka Królikowska: Kamienie milowe w zabezpieczeniach antykorozyjnych stalowych obiektów mostowych;
  • Wojciech Ochojski: Współczesne odmiany stali konstrukcyjnych wykorzystywanych w budownictwie mostowym (wybrane przykłady).

Seminarium otworzył autor niniejszego sprawozdania. W sesji otwarcia uczestnicy podziękowali za kilkunastoletnią pracę na stanowisku dyrektora Oddziału GDDKiA we Wrocławiu kończącej tę misję mgr inż. Lidii Markowskiej. Złożono gratulacje z okazji 25-lecia działalności w Polsce firmom Himmel i Papesch z Opola oraz Freyssinet Polska z Warszawy. Uczczono pamięć zmarłego w 2023 r. charyzmatycznego projektanta wielu mostów inż. Stefana Filipiuka. Na zakończenie sesji wręczono coroczne nagrody im. Maksymiliana Wolfa za wyróżniające się zrealizowane projekty mostowe.

Laureaci i organizatorzy konkursu im. Maksymiliana Wolfa

Laureaci w poszczególnych kategoriach:

Kategoria I. Zrealizowany obiekt mostowy o rozpiętości poniżej 70 m

W tej kategorii zwyciężył wiadukt drogowy w Pruszkowie nad torami kolejowymi LK nr 1 i LK nr 447 (km 13 + 730), zrealizowany przez Mosty Gdańsk.

Kategoria II. Zrealizowany obiekt mostowy o rozpiętości powyżej 70 m

Nagrodę przyznano mostowi drogowemu nad Dunajcem w ciągu DW973, zrealizowanemu przez M3M Grupę Projektową.

Kategoria III. Zrealizowany projekt kładki dla pieszych

Zwyciężył projekt sieci tras rowerowych w województwie małopolskim i układ uzupełniający trasę rowerową Velo Dunajec – budowa kładki rowerowej nad Dunajcem pomiędzy Krościenkiem nad Dunajcem a Szczawnicą, wykonany przez FK projekt Biuro Usług Inżynierskich Krzysztof Faronoraz Przedsiębiorstwo Usługowo-Inżynieryjne Budmost.

Kategoria IV. Renowacja już istniejącego obiektu inżynierskiego

Nagrodę otrzymała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniuza remont trzech wiaduktów dla pieszych w miejscowościach Marianowo, Swadzim i Przeźmierowo nad DK92. 

Następnie zostały przeprowadzone dwie sesje plenarne.

Sesja I. Oddziaływania nadzwyczajne na obiekty mostowe. Wygłoszono referaty na temat powodzi w Kotlinie Kłodzkiej i południowej Opolszczyźnie oraz dotyczące problemów utrzymania infrastruktury komunikacyjnej w warunkach wojny w Ukrainie:

Adam Stempniewicz, Mariusz Worek, Wojciech Lorenc: Powódź na Ziemi Kłodzkiej w 2024 roku. Stan mostów po powodzi wzdłuż rzeki Białej Lądeckiej;

Mariusz Pustelnik: Zniszczenia mostów na Opolszczyźnie spowodowane powodzią z września 2024 roku. Przyczyny, skutki, działania naprawcze;

Julien Mos: Cywilne mosty tymczasowe w akcjach pomocy w przypadku klęsk żywiołowych – systematyczne podejście do wzmacniania odporności infrastruktury na przykładach z innych krajów UE;

Artem Bezuglyi, Volodymyr Kaskiv, Bohdan Stasiuk, Serhii Zavhorodnii, tłumaczenie Volodymyr Volotsiuga: Utrzymanie gospodarki mostowej podczas działań wojennych. Doświadczenie Ukrainy.

Sesja II. Referaty kluczowe, zamówione przez organizatorów:

David Mackenzie: Renowacja a wymiana: sukces zrównoważonego zarządzania mostami;

Jan Winkler: Innowacyjny monitoring wizyjny mostów z wykorzystaniem AI: 10 lat doświadczeń w Danii i Wielkiej Brytanii;

Pavel Ryjáček: Ocena nośności, renowacja i rekonstrukcja istniejących mostów stalowych w Czechach;

Maciej Kożuch, Piotr Kozioł, Wojciech Lorenc, Günter Seidl: Trwałość mostów hybrydowych oraz nowe trendy wynikające z wprowadzenia stali trudnordzewiejącej;

Jan Biliszczuk: Jakie kryteria powinny decydować o zaliczeniu mostu do grupy obiektów zabytkowych. Propozycja przewodnika dla konserwatorów zabytków.

W sesji tej omówiono różne zagadnienia dotyczące problematyki szeroko pojmowanej gospodarki mostowej oraz współpracy środowiska z konserwatorami zabytków.

Dalsze obrady seminarium toczyły się w dwóch równoległych potokach, gdzie przedstawiono problematykę dotyczącą:

  • utrzymania obiektów mostowych,
  • renowacji i modernizacji obiektów mostowych,
  • diagnostyki obiektów mostowych,
  • badań i analiz obiektów mostowych,
  • nowych technologii, materiałów i rozwiązań konstrukcyjnych,
  • monitoringu konstrukcji mostowych.

Obrady zakończyła dyskusja generalna, na podstawie której sformułowano następujące wnioski wypływające z obrad seminarium:

1. Środowisko inżynierów mostowych (a w seminarium uczestniczyło ok. 20% inżynierów pracujących w tym obszarze) uważa, że dla sprawnej odbudowy infrastruktury komunikacyjnej w Dolinie Kłodzkiej i na Opolszczyźnie niezbędne jest pilne uproszczenie procedur prawnych (ocen środowiskowych, decyzji wodnoprawnych i innych) dotyczących prac projektowych i przetargowych.

2. Należy stworzyć wytyczne do projektowania mostów usytuowanych nad rzekami górskimi, gdzie występują dynamiczne zdarzenia powodziowe.

3. Nadzór nad projektowaniem i budową mostów z betonu sprężonego musi być wzmocniony, gdyż konstrukcje te wymagają wysokiej kultury wykonawczej i ścisłego przestrzegania zasad konstrukcyjnych i technologicznych.

4. W utrzymaniu i diagnostyce obiektów mostowych coraz większą rolę odgrywają systemy monitoringu elektronicznego (SHM), intensywnie rozwijane na świecie i budowane przy wykorzystaniu najnowszych sensorów i sztucznej inteligencji (AI).

5. Należy dążyć do tego, by SHM był przetestowany już w czasie próbnych obciążeń obiektu, gdyż pozwala to na weryfikację poprawności pomiarów.

6. Uczestnicy wydarzenia przez aklamację podjęli decyzję o odtworzeniu z dobrowolnych wpłat (darowizn) figury św. Jana Nepomucena na moście w Lądku-Zdroju, zniszczonej podczas powodzi we wrześniu 2024 r.

W tym miejscu chciałbym się zwrócić z podziękowaniami do autorów i współautorów referatów, uczestników oraz sponsorów, bez których seminarium nie mogłoby się odbyć w takiej formule i na tak wysokim poziomie merytorycznym oraz organizacyjnym, jak miało to miejsce w tym roku i w latach poprzednich. Niskie ukłony dla wszystkich Państwa!

20. jubileuszowa edycja wydarzenia odbędzie się 26–28 listopada 2025 r. pod roboczym hasłem Mosty z betonu sprężonego. Projektowanie, budowa, diagnostyka.

WDM – przeczytaj więcej

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA