Drogi Mosty Inwestycje
2 Minuty czytania

Grupa STRABAG oddały do użytku autostradę A1 Woźniki – Pyrzowice

2 sierpnia 2019 roku miało miejsce uroczyste otwarcie wybudowanego przez konsorcjum spółek STRABAG oraz STRABAG Infrastruktura Południe fragmentu autostrady A1 o łącznej długości 32 kilometrów, który tworzą dwa odcinki: odcinek H: pomiędzy węzłem Zawodzie (bez węzła) i węzłem Woźniki (z węzłem) o długości 16,7 km oraz odcinek I: pomiędzy węzłem Woźniki (bez węzła) i węzłem Pyrzowice (bez węzła) o długości 15 km.

 

Zdjęcie: STRABAG
Zdjęcie: STRABAG

 

Zdjęcie: STRABAG
Zdjęcie: STRABAG

Oba odcinki posiadają nawierzchnię z betonu cementowego oraz mają dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu z możliwością dobudowy trzeciego pasa. W ramach zrealizowanych prac powstał nowy węzeł drogowy Woźniki, a także cztery miejsca obsługi podróżnych (MOP): Woźniki (2 x MOP) i Starcza (2 x MOP) oraz obwód utrzymania autostrady (OUA) Ożarowice. Wybudowane zostały 54 obiekty inżynierskie w ciągu autostrady i dróg poprzecznych, w tym między innymi: 19 wiaduktów nad autostradą i 8 w ciągu autostrady, 5 mostów, 12 małych mostów, 10 przejść dla dużych i średnich zwierząt i 101 przejść pod autostradą dla małych zwierząt i płazów. Zamontowana została niezbędna infrastruktura, w tym: oświetlenie drogowe, ekrany akustyczne, ogrodzenia, a także wykonane zostały nasadzenia zieleni. Przebudowano również fragmenty dróg wojewódzkich nr 904 i 789 oraz drogi powiatowe i gminne.  

Zdjęcie: STRABAG
Zdjęcie: STRABAG

 

Zdjęcie: STRABAG
Zdjęcie: STRABAG

Na odcinku H po raz pierwszy w Polsce do zbrojenia nawierzchni drogowej zostały wykorzystane pręty z włókna szklanego GFPR. Na MOP Starcza Wschód wykonano 100 metrowy doświadczalny odcinek nawierzchni betonowej o ciągłym zbrojeniu, w którym wykorzystane zostało zbrojenie kompozytowe z włókna szklanego GFRP. Zbrojenie to wyróżnia odporność na korozję oraz ponad 2,5-krotnie wyższa wytrzymałość na rozciąganie i 4-krotnie mniejsza waga w stosunku do tradycyjnego zbrojenia stalowego. Zastosowanie zbrojenia ciągłego pozwala wyeliminować szczeliny dylatacyjne, które są przyczyną generowania hałasu podczas eksploatacji nawierzchni, natomiast użycie do tego celu włókna GFRP w miejsce stali eliminuje ryzyko uszkodzeń nawierzchni związane z korozją zbrojenia, przez co znacząco podnosi trwałość tak wykonanej nawierzchni.

– Zaangażowanie STRABAG w budowę tej kluczowej dla regionu i Polski inwestycji drogowej, jaką jest autostrada A1, ma już swoją historię. Dzisiaj oddajemy do użytku kolejne 32 kilometry i przenosimy front robót na następny odcinek autostrady A1, na którym wspólnie z partnerami z konsorcjum, będziemy kontynuować prace tak, by możliwie szybko kierowcy mogli również korzystać z fragmentu Rząsawa – Blachownia –
powiedział Waldemar Wójcik, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o.

W uroczystości otwarcia udział wzięli m.in:
– Mateusz Morawiecki – Prezes Rady Ministrów,
– Andrzej Adamczyk – Minister Infrastruktury,
– Jarosław Wieczorek – Wojewoda Śląski,
– Waldemar Wójcik – Członek zarządu STRABAG Sp. z o.o.
    
Zdjęcia i film: STRABAG Sp. z o.o.

Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI