Nabór do projektu przebudowy przejazdów kolejowo-drogowych
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły rozpoczęcie drugiego etapu naboru do projektu pn. „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. Program adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego oraz zarządców dróg, którzy chcą współuczestniczyć w finansowaniu budowy bezkolizyjnych skrzyżowań z infrastrukturą kolejową.
Priorytetem bezpieczeństwo i płynność ruchu
Celem inicjatywy jest poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego poprzez eliminację kolizyjnych przejazdów oraz usprawnienie przepustowości szlaków komunikacyjnych. Realizacja projektów w ramach programu pozwoli na likwidację tzw. „wąskich gardeł”, które w godzinach szczytu powodują utrudnienia związane z dużym natężeniem ruchu drogowego.
W ramach drugiego etapu wnioski będą rozpatrywane w trybie konkursowym, a ocena zgłoszonych zadań zostanie przeprowadzona na podstawie analizy wielokryterialnej. Jednym z warunków udziału jest likwidacja przejazdu lub przejazdów kolizyjnych, włączenie nowego obiektu do lokalnej sieci drogowej oraz uzyskanie akceptacji społecznej dla planowanej inwestycji.
Współfinansowanie i warunki udziału
PKP PLK S.A. pokrywają koszty części obiektu znajdującej się nad lub pod linią kolejową, a także sporządzenia dokumentacji projektowej i likwidacji istniejących przejazdów. Budżet całego programu wynosi 861 mln zł, z czego 430,5 mln zł przeznaczono na drugi etap naboru. Maksymalna wysokość dofinansowania pojedynczego zadania może sięgnąć 60 mln zł.
Projekty z pierwszego naboru
Pierwszy etap konkursu zakończył się w lutym 2025 r. Do dofinansowania zakwalifikowano 16 zadań, które trafiły na listę podstawową. Kolejnych 20 projektów umieszczono na liście rezerwowej – zostaną one automatycznie rozpatrzone w drugim etapie na podstawie wcześniej uzyskanych punktów, o ile wnioskodawcy nie zrezygnują z udziału.
Terminy i dalsze kroki
Wnioski w ramach drugiego etapu można składać do 5 lutego 2026 r. Po ich ocenie nastąpi publikacja listy rankingowej oraz zawarcie porozumień z wybranymi wnioskodawcami. Ogłoszenie wyników i podpisanie umów planowane jest na koniec 2026 r.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
