REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

GDDKiA: Ogłoszone i planowane przetargi w 2021 r.

Aby móc co roku oddawać do ruchu kolejne kilometry dróg, GDDKiA ogłasza przetargi na różne etapy prac na swoich inwestycjach. 2021 rok GDDKiA planuje zamknąć z ogłoszonymi przetargami na realizację ponad 360 km nowych dróg i 26 przetargami na dokumentację.

 
Zdjęcie: Krzysztof Nalewajko, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Zdjęcie: Krzysztof Nalewajko, GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Drogowcy nie zapominają też o bieżącym utrzymaniu. W tym roku GDDKiA planuje ogłosić łącznie 29 postępowań na całoroczne utrzymanie dróg zarządzanych przez siebie.

Przetargi na realizację ponad 360 km dróg


Od początku roku ogłoszono już 19 przetargów na realizację zadań o łącznej długości niemal 213 km. Chodzi tu o prace realizowane w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) oraz Programu budowy 100 obwodnic (PB100).

Od stycznia br. ogłoszono postępowania m.in. na dwa odcinki drogi ekspresowej S1 Kosztowy – Bielsko-Biała (woj. śląskie), cztery odcinki S10 Bydgoszcz – Toruń (woj. kujawsko-pomorskie) czy kontynuację robót na odcinku S61 Łomża Zachód – Kolno (woj. podlaskie). Ogłoszono również sześć przetargów na realizację drogi ekspresowej S19, pięć na odcinku od granicy woj. mazowieckiego i lubelskiego do Lubartowa (woj. lubelskie) i jeden na odcinku Babica – Jawornik (woj. podkarpackie). Wśród ogłoszonych postępowań znalazły się też przetargi na projekt i budowę S74 Mniów – Kielce (woj. świętokrzyskie) oraz obwodnicy Strykowa w ciągu DK32, która realizowana będzie w ramach PB100.

W tym roku GDDKiA planuje jeszcze ogłosić przetargi na realizację ponad 147 km dróg. Wśród nich znajdą się postępowania m.in. na trzy odcinki drogi ekspresowej S17 od Zamościa do obwodnicy Hrebennego (woj. lubelskie) oraz dwa odcinki S6 Koszalin – Słupsk (woj. zachodniopomorskie i pomorskie). Ogłoszono zostaną także przetargi na S19 Domaradz – Iskrzynia (woj. podkarpackie) i budowę S74 Kielce Zachód – Kielce. Wśród planowanych na ten rok postępowań znajdą się też m.in. obwodnice Gorajca w ciągu DK74 (woj. lubelskie) i Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (woj. wielkopolskie), które powstaną w ramach PB100. Dodatkowo GDDKiA jest gotowa do ogłoszenia postępowań przetargowych, po zapewnieniu środków finansowych, na Zachodnią Obwodnicę Szczecina (o długości ok. 50 km) oraz budowę dodatkowego pasa autostrady A2 między Łodzią i Warszawą.

Ponadto na bieżąco ogłaszane są przetargi obejmujące działania na istniejącej sieci. Na etapie przygotowania jest obecnie 219 zadań dotyczących rozbudowy (lub przebudowy) blisko 1660 km dróg.

26 przetargów na dokumentację


W cyklu realizacji inwestycji drogowej najwięcej czasu pochłania proces prac przygotowawczych. Jest on bardzo skomplikowany, ale jednocześnie niezbędny do tego, aby mogły ruszyć prace budowlane. Od stycznia 2021 r. ogłoszono 19 przetargów na dokumentację. 12 z nich dotyczyło przygotowania koncepcji programowej (KP), a 2 dotyczyły wykonania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). 5 przetargów dotyczyło przygotowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).

Do końca tego roku GDDKiA planuje jeszcze ogłoszenie 7 postępowań na dokumentację. 5 dotyczyć będzie przygotowania STEŚ-R, a 2 wykonania KP.

Przetargi na utrzymanie


2021 rok to także przetargi na całoroczne utrzymanie dróg zarządzanych przez GDDKiA. Od początku roku ogłoszono 9 postępowań na te prace. Dotyczą one m.in. utrzymania autostrady A4 w woj. dolnośląskim, A8 Autostradowej Obwodnicy Wrocławia czy drogi ekspresowej S3 w woj. zachodniopomorskim. Do końca roku drogowcy planują ogłoszenie kolejnych 20 postępowań na całoroczne utrzymanie dróg.

Przetargi obejmują swoim zakresem prace związane z utrzymaniem czystości pasa drogowego, wprowadzaniem zmian w obszarze oznakowania, przycinaniem drzew i trawników oraz czyszczeniem przepustów i kratek ściekowych. W ich skład wchodzą również prace związane z odwodnieniem, utrzymaniem chodników i ścieżek rowerowych, a także korpusu drogi, nawierzchni i poboczy. Ważnym zadaniem jest też zimowe utrzymanie dróg, które wiąże się z zapewnieniem odpowiednich warunków do jazdy podczas możliwych przymrozków i intensywnych opadów śniegu.

Przedsiębiorstwa działające w branży drogowej, niezależnie czy w obszarze budownictwa, utrzymania czy projektowania, jeszcze przez wiele lat będą miały pełne ręce roboty. Świadczą o tym nie tylko ogłaszane w tym roku przetargi, ale także plany inwestycyjne na 2022 r. i kolejne lata.

Źródło: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA