Znaczenie inwestycji
Podstawowym celem budowy obwodnicy Wąchocka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej numer 42. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Nowa inwestycja ułatwi podróże pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną, Ostrowcem Świętokrzyskim i będzie stanowiła nowy ciąg DK42 wraz z planowaną obwodnicą Starachowic. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Informacja o inwestycji
W ramach planowanej inwestycji ma powstać odcinek dwujezdniowej drogi klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) od granicy miasta Skarżysko-Kamienna do granicy Starachowic o długości ok. 11,7 km. Nowa trasa będzie biegła po północnej stronie istniejącej drogi krajowej nr 42 omijając Parszów, a następnie po południowej stronie istniejącej drogi omijając Wąchock. Zaplanowano budowę czterech skrzyżowań jednopoziomowych umożliwiających powiązanie obwodnicy z istniejącymi drogami powiatowymi i gminnymi, budowę dróg dojazdowych i obiektów inżynierskich (wiaduktów, mostów, przepustów, przejść dla dużych i średnich zwierząt, przejścia podziemnego dla pieszych, ekranów przeciwhałasowych) oraz chodników, elementów bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego.
Stan prac przygotowawczych
Inwestycja jest przygotowana do realizacji. Decyzje środowiskowa i zezwolenie na realizację inwestycji drogowej zostały wydane, grunty zostały wykupione:
– w roku 2011 uzyskano decyzję ZRID (zaktualizowana w 2017 roku),
– w roku 2010 wykonano powierzchniowe badania archeologiczne,
– w latach 2012-2018 wypłacono odszkodowania za nabyte nieruchomości,
– w latach 2012-2016 zrealizowano rozbiórkę obiektów kubaturowych, likwidację przyłączy gazowych, częściową wycinkę drzew.
Obwodnica Wąchocka została ujęta w Programie Budowy 100 obwodnic jako jedna z kilkunastu inwestycji przeznaczonych do realizacji w pierwszej kolejności. Ogłoszenie przetargu na realizację tej obwodnicy planowany jest jeszcze w tym roku.
Tekst i grafika: GDDKiA O/Kielce
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan