REKLAMA
Budownictwo Wiadomości
1 Minuta czytania

Panele fotowoltaiczne na budowie tramwaju na Kasprzaka

Słońce na budowie tramwaju na Kasprzaka. Ta inwestycja będzie przyjaźniejsza klimatowi. Spółka STRABAG, która buduje nową trasę tramwajową wyposażył zaplecze budowy w panele fotowoltaiczne.

 
Zdjęcie: Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o., www.tw.waw.pl
Zdjęcie: Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o., www.tw.waw.pl

Wykonawca – STRABAG – będzie budował tramwaj na Kasprzaka ograniczając wpływ prac na środowisko. Biuro budowy przy ul. Ordona, w celu ograniczenia emisji dwutlenku węgla oraz zużycia energii elektrycznej wytwarzanej konwencjonalnie, zostało wyposażone w instalację fotowoltaiczną. Na 18 kontenerach zamontowanych zostało 108 paneli o łącznej mocy 48,6 kWp. Energia wyprodukowana przez system wyniesie ponad 40 kWh. Oznacza to, że blisko 50% zapotrzebowania na energię elektryczną będzie pochodziło z energii słonecznej. Instalacja fotowoltaiczna pozwoli ograniczyć  emisję CO2 o blisko 20 ton rocznie.

Terminy, koszty, dofinansowanie UE

Budowa nowej trasy tramwajowej zgodnie z planem ma się zakończyć w 2023 roku. Wykonawca ma 20 miesięcy na realizację zadania od daty podpisania umowy. Do tego czasu nie będą wliczane 3-miesięczne okresy zimowe, od połowy grudnia do połowy marca – jeden z nich właśnie się kończy.

Inwestycją zajmuje firma STRABAg za kwotę 205,4 mln zł. Oficjalna nazwa projektu współfinansowanego ze środków UE to „Budowa wybranych odcinków tras tramwajowych w Warszawie wraz z zakupem taboru”. Wysokość dofinansowania to 156 mln zł. Projekt obejmuje kilka zadań: budowę i przebudowę trasy tramwajowej wzdłuż Kasprzaka i Wolskiej, budowę trasy tramwajowej na Winnicę, dostawę tablic systemu informacji pasażerskiej i zakup 10 dwukierunkowych tramwajów niskopodłogowych. Są to od niedawna wożące warszawianki i warszawiaków nowe tramwaje Hyundai.

Tramwajowe inwestycje w stolicy

Budowa tramwaju na Kasprzaka to tylko część programu inwestycji w bezemisyjny transport publiczny dla Warszawy. We wrześniu ubiegłego roku ruszył tramwaj do Winnicy na Białołęce. Tramwaje Warszawskie już przekazały wykonawcy teren pod budowę nowej zajezdni na Annopolu. Jest już wybrana najkorzystniejsza oferta na budowę trasy tramwajowej do Wilanowa. Pierwsze ze 123 nowo zamówionych tramwajów Hyundai  już wożą warszawiaków. Trwają prace nad projektami budowlanymi kolejnych tras tramwajowych – między innymi trasy na Gocław i dalszymi fragmentami magistrali tramwajowej Wola – Wilanów. Przygotowywane inwestycje mają szanse na finansowanie z nowych środków UE na lata 2021-2027. Trwa również pozyskiwanie decyzji środowiskowych na budowę tras na Zieloną Białołękę i na al. Wilanowskiej.

Źródło: tekst Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o., www.tw.waw.pl
REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA