Przetargi na przebudowę dróg i poprawę BRD w 2019 r.
Do końca 2019 roku GDDKiA ogłosi ok. 190 przetargów na przebudowy dróg i skrzyżowań oraz poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) na istniejących odcinkach dróg krajowych.
W ramach ogłaszanych przetargów drogowcy będą prowadzić działania inżynieryjne przyczyniające się do poprawy bezpieczeństwa ruchu. Wymienią nawierzchnię, przebudują skrzyżowania, zbudują ronda, sygnalizacje świetlne, uspokajają ruch wytyczając wysepki oraz optycznie zwężą jezdnię.
GDDKiA dba nie tylko o kierowców, ale również o pieszych i rowerzystów. Dlatego w ramach prowadzonych w tym roku postępowań w wielu miejscach zbudowane będą chodniki, zatoki autobusowe, doświetlane będą przejścia dla pieszych, ustawione zostaną ogrodzenia w celu ochrony pieszych i oddzielenia ich od jezdni, powstaną drogi rowerowe. Budowane są również nowe przejścia dla pieszych i kładki nad drogami.
W ciągu najbliższych 12 miesięcy GDDKiA ogłosi przetargi m.in. na rozbudowę odcinka drogi krajowej nr 21 na odcinku od Słupska do Ustki co poprawi dojazd na wybrzeże. Postępowania będą ogłoszone również na rozbudowę blisko 52 kilometrów drogi krajowej nr 65 na odcinku Kowale Oleckie – Olecko – Gąski – Ełk – Nowa Wieś Ełcka – granica województwa, 17 kilometrów drogi krajowej nr 74 na odcinku Gorajec – Szczebrzeszyn w woj. lubelskim.
Przetargi będą dotyczyły również przebudowy skrzyżowania DK82 z drogami gminnymi (ulicami: Dębową i Świerkową) w miejscowości Turka wraz z podłączeniem do węzła Lublin Tatary na obwodnicy Lublina w ciągu drogi ekspresowej S17 w woj. lubelskim, budowy 10 zatok autobusowych wraz z chodnikiem na DK16 w miejscowości Grzegorze i Prawdziska, na DK58 w miejscowości Kaliszki, na DK57 w miejscowości Ciemna Woda i Lutry w woj. warmińsko-mazurskim, a w woj. wielkopolskim skrzyżowania w ciągu drogi krajowej nr 10 z drogą powiatową w m. Śmiłowo.
Szybsza weryfikacja ofert przyspieszy przetargi
W nowo ogłaszanych przetargach będą stosowane nowe standardy i rozwiązania, których celem jest skrócenie procedury wyboru wykonawców. Są to m.in. kryteria oceny ofert, niezależne od warunków udziału w postępowaniu. To pozwoli na korzystanie z procedury odwróconej w postępowaniach przetargowych w sposób dużo bardziej efektywny niż dotychczas. Procedura odwrócona polega na ocenie w pierwszej kolejności samych ofert. Wszyscy wykonawcy są zobligowani do złożenia jedynie wstępnych oświadczeń o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu, w tym niepodleganiu wykluczeniu. Weryfikacja podmiotowa, przed wyborem oferty najkorzystniejszej, na podstawie wszystkich przedłożonych dokumentów, dotyczy szczególnie tego wykonawcy, którego oferta zostanie najwyżej oceniona.
Kolejnym czynnikiem jaki w ostatnich postępowaniach przetargowych wydłużał okres procedury wyboru wykonawcy były odwołania związane z zapisami umownymi, wyłączającymi stosowanie niektórych przepisów Kodeksu Cywilnego, konkretnie art. 357(1) KC, art. 358(1) §3 KC, art. 632 §2 KC w związku z wprowadzeniem waloryzacji umownej. Minister Infrastruktury w uzgodnieniu z Prokuratorią Generalną Rzeczypospolitej Polskiej mając na uwadze przedstawioną przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad argumentację dopuścił możliwość zmiany wzorca Szczególnych Warunków Kontraktu i wykreślenie z Subklauzuli 13.8 pkt pkt I postanowienia: „W związku z wprowadzeniem waloryzacji umownej Strony wyłączają stosowanie art. art. 3571 KC, art. 3581 §3 KC, art. 632 §2 KC”.
Tekst, zdjęcie i mapa: GDDKiA