REKLAMA
Drogi Wiadomości
3 Minuty czytania

Rozmowy GDDKiA z branżą utrzymaniową

Podsumowaniu zimowego utrzymania dróg, bieżącej współpracy i planowanym przetargom poświęcone było spotkanie GDDKiA z branżą utrzymaniową, które odbyło się 25 maja 2023 r. w formule hybrydowej.

 

Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/
Zdjęcie: GDDKiA, www.gov.pl/web/gddkia/

Rozmowy dotyczyły też jakości robót, czasowych organizacji ruchu oraz bezpieczeństwa prowadzonych prac.

W wydarzeniu zorganizowanym w formule hybrydowej uczestniczyło łącznie ok. 70 osób. Wzięli w nim udział przedstawiciele firm utrzymaniowych, Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, Ministerstwa Infrastruktury, Rady Naukowej przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad, producenci i dostawcy soli drogowej oraz pracownicy GDDKiA.

Długość dróg publicznych w Polsce wynosi prawie 420 tys. km, dróg krajowych ok. 19,4 tys. km, z czego GDDKiA zarządza siecią blisko 17,8 tys. km. Za utrzymanie dróg krajowych odpowiadają zewnętrzne firmy, z którymi podpisano 97 umów na kompleksowe utrzymanie i 504 umowy rozproszone (na poszczególne elementy bieżącego utrzymania).

Podsumowanie sezonu zimowego

Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych w zarządzie GDDKiA przygotowano 3000 pojazdów, z czego dwie trzecie stanowiły pługosolarki. Najcięższym dniem okazał się 11 grudnia 2022 r., gdy w ciągu doby pojazdy wyjeżdżały aż 5701 razy. Pracowite były też 12, 16 i 17 grudnia, 21 stycznia oraz 3 i 4 lutego. W grudniu ubiegłego roku najwięcej sprzętu do zimowego utrzymania pracowało w woj. śląskim, małopolskim i mazowieckim, a w styczniu i lutym w woj. małopolskim.

Na początku sezonu zimowego w magazynach było ponad 468 tys. ton soli, zdecydowanie więcej niż wynosiło średnie zużycie z ostatnich dziesięciu sezonów (ok. 322 tys. ton). Wykorzystano blisko 389 tys. ton, a dodatkowo w ciągu sezonu dostarczono ponad 205 tys. ton. Na koniec kwietnia br. w magazynach pozostało blisko 285 tys. ton soli na kolejny sezon. W okresie letnim będzie można zwiększać stany magazynowe stopniowo przygotowując się na kolejną zimę.

Waloryzacja umów

W 2022 r. wprowadzono waloryzację umów, w pierwszej kolejności zawartych z wykonawcami  inwestycji GDDKiA, którą poszerzono także o kontrakty utrzymaniowe. Waloryzacja dotyczy umów, które zostały zawarte na okres dłuższy niż 12 miesięcy, lub termin ich realizacji został przedłużony umownie na okres dłuższy niż 12 miesięcy, a przedłużenie nie wynikało z winy wykonawcy. Obejmuje kontrakty, gdzie złożenie ofert lub podpisanie umowy miało miejsce przed 24 lutego 2022 r. Do tej pory GDDKiA otrzymała 390 wniosków o waloryzację umów, z czego dla 265 podpisano aneksy.

Współpraca z OIGD

Po prawie trzech latach od opracowania wzorcowych dokumentów na całoroczne utrzymanie dróg krajowych nadszedł czas na ich weryfikację. W styczniu 2023 roku został powołany zespół składający się z przedstawicieli Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa oraz GDDKiA. Jego członkowie konsultowali rozwiązania w zakresie obecnie stosowanych wzorcowych umów utrzymaniowych.   Prace zespołu trwają, a podczas dotychczasowych spotkań, poruszone zostały najistotniejsze tematy, które dotyczyły m.in. zasad waloryzacji umów, gwarancji, zakresu robót i ich harmonogramu. Pochylono się również nad kwestiami doświadczenia kadry czy też zaliczki celowej na zakup soli dla firm, które w całości ponoszą odpowiedzialność za zabezpieczenie materiałów do zimowego utrzymania.

Przetargi na utrzymanie

Do 15 maja br. ogłoszono 27 przetargów, a do końca roku planowane jest ogłoszenie kolejne 54 postępowania na utrzymanie dróg, z czego 11 na kompleksowe, a 43 na poszczególne asortymenty robót. Podczas spotkania przedstawione zostały szczegółowe statystyki dotyczące długości dróg i wartości kontraktów. Dwóch naszych największych kontrahentów, ZABERD i FB Serwis, utrzymuje łącznie ponad 3,8 tys. km, a wartość podpisanych kontraktów to ponad 2,2 mld zł.

Remonty na drogach, oznakowanie a bezpieczeństwo pracowników i kierowców

Po raz kolejny podkreślono, jak ważna dla GDDKiA jest kwestia bezpieczeństwa. GDDKiA bezwzględnie wymaga od wykonawców m.in. prawidłowego opracowania projektów czasowych organizacji ruchu podczas prowadzenia prac utrzymaniowych, odpowiedniego zabezpieczenia pracowników służb drogowych czy właściwego oznakowania miejsc prowadzenia prac.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA