REKLAMA
Budownictwo Drogi Energetyka Geoinżynieria Hydrotechnika Inż. Bezwykopowa Kolej Mosty Tunele Wod-Kan Wiadomości
2 Minuty czytania

Rozmowy z branżą budowlaną o planach inwestycyjnych w drogi, koleje, lotnictwo, wody i porty morskie

10 lutego 2025 r. w Łodzi minister infrastruktury Dariusz Klimczak wraz z wiceministrem rozwoju i technologii Michałem Jarosem, w towarzystwie reprezentantów jednostek i spółek nadzorowanych przez resort infrastruktury, spotkali się z przedstawicielami branży budowlanej.

Zdjęcie: Ministerstwo Infrastruktury, www.gov.pl/web/infrastruktura/

Spotkanie było pierwszym tego typu wydarzeniem, którego celem jest zacieśnienie współpracy między administracją rządową a sektorem budowlanym.

Minister infrastruktury zapowiedział intensywny rok pod względem zamówień w infrastrukturze drogowej, kolejowej, lotniczej i morskiej. Podkreślił, że kontynuowane będą wieloletnie programy rządowe, takie jak Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., Program Inwestycji Dworcowych czy Krajowy Program Kolejowy.

Kluczowe plany inwestycyjne

W 2025 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje wydatki inwestycyjne na poziomie ok. 20 mld zł, z zamiarem utrzymania tego poziomu do 2030 r. W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, czy budowy nowych obwodnic, GDDKiA planuje w 2025 r. ogłoszenie przetargów na 392 km dróg. W 2026 r. GDDKiA zamierza ogłosić przetargi na budowę kolejnych 500 km dróg. Przetargi ogłaszane będą również w ramach Programu Wzmocnienia Krajowej Sieci Drogowej i obejmą zadania na ok. 100 km dróg krajowych o łączne wartości 1,8 mld zł. Wśród planowanych przetargów znajdują się też te na mniejsze zadania, takie jak: Miejsca Obsługi Podróżnych, w tym budowę ramp do odśnieżania, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego czy też opracowywanie dokumentacji projektowej i przygotowawczej.

W sektorze kolejowym w 2025 r. uruchomione zostaną przetargi o łącznej wartości ok. 16 mld zł, obejmujące ok. 1300 km linii kolejowych. W ciągu najbliższych trzech lat, w ramach Krajowego Programu Kolejowego, spółka PLK będzie realizowała takie kluczowe projekty jak budowa linii Podłęże – Tymbark/Mszana Dolna czy modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz (14 mld zł) i linii nr 201 Maksymilianowo – Kościerzyna – Gdynia. Ponadto PKP SA planuje przeznaczyć w najbliższych latach 1,5 mld zł na inwestycje dworcowe.

Program Wieloletni CPK zakłada wydatki inwestycyjne na lata 2025-2026 na poziomie ponad 20 mld zł. Dla Centralnego Portu Komunikacyjnego rok 2025 to czas kontynuacji prac przygotowawczych, projektowych (w Łodzi też budowlanych), i opracowania dokumentacji do pozwoleń na budowę. W tym roku spółka planuje złożenie wniosków o takie pozwolenia m.in. dla terminala i dworca kolejowego, a także dla niektórych obiektów wspierających, np. budynków lotniskowej straży pożarnej. Inne działania planowane w tym roku przy budowie lotniska CPK to: kontynuacja licznych prac projektowych, szczegółowa koncepcja zagospodarowania placu budowy, kontynuacja odwiertów geologiczno-inżynierskich i badań archeologicznych oraz ogłoszenie przetargów na wykonawców robót zasadniczych.

Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, w ramach Programu inwestycji w gospodarce wodnej, planuje w latach 2025-2026 ogłoszenie przetargów o łącznej wartości ponad 2,8 mld zł. Z kolei urzędy morskie w Gdyni i Szczecinie oraz Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa przewidują zamówienia o wartości ponad 3,8 mld zł, obejmujące m.in. budowę i przebudowę falochronów, pirsów, nabrzeży oraz prace pogłębiarskie.

Łączna szacowana wartość przetargów na inwestycje infrastrukturalne, planowanych na lata 2025-2026 wynosi ponad 80 mld zł.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA