Spółka zakończyła modernizację ulicy Plażowej, 29 września odbył się oficjalny odbiór techniczny. W ostatnich dniach kadra budowy Unibep wykonywała nasadzenia oraz prace wykończeniowe, włączając w to niezbędne roboty dodatkowe.
Na ul. Pstrowskiego sytuacja jest równie obiecująca, choć postęp prac wynosi obecnie 81 proc. (29.09.2023 r.). W ramach tej modernizacji wykonano nowe warstwy konstrukcyjne nawierzchni jezdni i chodników, a także nawierzchnię bitumiczną jezdni i ścieżki rowerowej. Ponadto, zbudowane zostały zatoki autobusowe wyłożone kostką kamieniarską, a sygnalizacja świetlna została zmodernizowana wraz z nowym sterownikiem. Inwestycja obejmuje również wymianę sieci wodociągowej i oświetlenia ulicznego, budowę murów oporowych oraz bezwykopową renowację sieci kanalizacji deszczowej w systemie rękawa.
– Stosując bezwykopowe metody napraw mamy możliwość zarówno usunięcia drobnych awarii, jak i wykonania kompleksowej renowacji wyeksploatowanych sieci kanalizacyjnych. Dzięki temu ograniczamy uciążliwości robót ziemnych i minimalizujemy koszty naprawy – wyjaśnia Jarosław Bera, Kierownik Kontraktu.
Trudności napotkane podczas budowy
Niestety, prace te nie były pozbawione trudności. W trakcie modernizacji ul. Plażowej pojawiły się rozbieżne warunki gruntowo-wodne, co wymusiło częściową wymianę na 30 proc. zakresu prac. Dodatkowo, kolizje z siecią światłowodową i energetyczną, niespodziewane i nieuwzględnione w dokumentacji projektowej, stworzyły wyzwanie dla ekipy budowlanej.
– Prace na ulicy Plażowej były prowadzone przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych, co wprowadzało dodatkowe trudności ze względu na niekorzystne warunki gruntowo-wodne. Deszcz nawalny w dniu 6 sierpnia spowodował liczne rozmycia i nawodnienie korpusu, co wymagało pilnych prac porządkowych – mówi Jarosław Bera, Kierownik Kontraktu.
Z kolei, na ul. Pstrowskiego wystąpiła duża ilość kolizji z sieciami gazowymi, światłowodowymi i energetycznymi, których nie uwzględniono w dokumentacji projektowej. Do tego część terenu budowy została zajęta przez firmę budującą linię tramwajową.
– Kadra Budowy musiała sprostać koordynacji wszystkich branż oraz prowadzenia prac przy zachowaniu ruchu. Musieliśmy wprowadzić wiele zmian w organizacji ruchu, aby zapewnić płynność na ul. Pstrowskiego – wyjaśnia Jarosław Bera, Kierownik Kontraktu.
Zaangażowanie ludzi i materiałów
Projekt zakłada zużycie około 10,9 tys. ton mas bitumicznych, 8,4 tys. mkw. kostki betonowej, 2,2 km krawężników betonowych, 9,3 km obrzeży betonowych oraz 3,4 km krawężników kamiennych.
Aktualnie przy realizacji inwestycji pracuje średnio 30 osób, a w momencie szczytowym nawet 49 pracowników. To wykwalifikowani specjaliści, których zaangażowanie i wysiłek są kluczowe dla pomyślnego przebiegu inwestycji.
Projekty infrastrukturalne w Olsztynie stanowią ważny krok w realizacji strategii rozwoju Unibep na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Prace idą pełną parą, a mieszkańcy mogą spodziewać się poprawy jakości życia i bezpieczeństwa na drogach po ukończeniu inwestycji.