Dla inwestycji zostały opracowane trzy warianty przebiegu o długościach od 3,6 do 4,9 km. W korytarzu określonym w decyzji środowiskowej zostaną następnie wykonane badania podłoża i dokumentacja obejmująca elementy Koncepcji programowej. Realizacja inwestycji w formule „Projektuj i buduj” planowana jest w latach 2024-2027. Inwestycja powstanie w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Realizowane parce przygotowawcze
Umowa na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Szwecji została podpisana w czerwcu 2020 roku. Firma projektowa Trasa z Poznania opracowała dokumentację studialną wraz z raportem oddziaływania na środowisko. Do przygotowania dokumentacji niezbędna jest inwentaryzacja przyrodnicza, dlatego specjaliści sprawdzili dokładnie w terenie, jakie siedliska flory i fauny występują w miejscu planowanej inwestycji. Zostały wykonane analizy techniczne i ekonomiczne dla każdego z wariantów. Umowa z projektantem obejmuje również dalsze prace, dlatego po uzyskaniu decyzji środowiskowej zostaną wykonane szczegółowe badania podłoża, w tym wiercenia i sondowania oraz uszczegółowione rozwiązania projektowe. Zakończenie fazy przygotowawczej inwestycji planowane jest w 2023 roku.
Trzy warianty przebiegu
Dla inwestycji opracowano trzy warianty przebiegu. Dwa warianty (C i D) omijają m. Szwecja od południa, natomiast jeden (A) od północy. Najdłuższy jest wariant A (4,9 km), krótsze są warianty południowe – C ma 3,78 km, natomiast D 3,65 km. Wariant C występuje w dwóch wersjach C1 i C2, które mają taki sam przebieg, różnią się jedynie rozwiązaniami technicznymi. Obwodnica Szwecji będzie jednojezdniową drogą klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego). Każdy z wariantów przecina rzekę Pilawa, na której planowana jest budowa mostu o szacowanej długości od 101,5 do 181,5 m (w zależności od wariantu). Połączenie z obecną DK22 od strony Wałcza planowane jest dla każdego z wariantów w formie ronda. Od strony Jastrowia początkiem obwodnicy w wariancie D jest również rondo. W pozostałych wariantach przewidziane jest w tym miejscu skrzyżowanie. Jako preferowany przez inwestora został wskazany wariant C2.
Źródło: tekst GDDKiA O/Szczecin, www.gov.pl/web/gddkia-szczecin/