REKLAMA
Drogi Tunele Wiadomości
2 Minuty czytania

Wniosek o wydanie ZRID dla S74 węzeł Kielce Zachód – Kielce

Kielecki Oddział GDDKiA złożył wniosek do Wojewody Świętokrzyskiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla odcinka drogi ekspresowej S74 węzeł Kielce Zachód – Kielce.

Grafika: GDDKiA O/Kielce, www.gov.pl/web/gddkia-kielce/

Uzyskanie decyzji ZRID pozwoli na rozpoczęcie robót budowlanych, a także procedury związanej z wypłatą odszkodowań za nieruchomości pod drogę.

Umowę na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka drogi ekspresowej S74 węzeł Kielce Zachód – Kielce podpisano w 2023 roku. Inwestycję realizuje wyłoniony w przetargu wykonawca, firma Intercor, za 713,4 mln zł. Po wybudowaniu przejścia przez Kielce kierowcy korzystać będą nieprzerwanie z blisko 30-kilometrowego odcinka ekspresowej trasy między Mniowem a Cedzyną. Tym samym znacząco poprawią się warunki jazdy dla kierowców podróżujących między województwami łódzkim, świętokrzyskim i podkarpackim, a także dla mieszkańców Kielc i okolic.

Płynniej, bezpieczniej, bez korków

Nowy odcinek drogi ekspresowej S74, o długości około 5 km, połączy węzeł Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 z węzłem Bocianek wybudowanym w ramach S74 Kielce – Cedzyna. Inwestycja skutecznie odseparuje ruch tranzytowy od lokalnego dzięki przeprowadzeniu ciągu głównego S74 na przeważającym odcinku w wykopie. W ramach prac powstaną m.in. dwa tunele drogowe. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa i komfortu zarówno podróżujących tranzytem, jak i korzystających z połączeń typowo lokalnych w samych Kielcach. Znacznie zwiększy się też przepustowość istniejącego układu komunikacyjnego oraz płynność ruchu.

Tranzyt w tunelach, wygodne połączenia lokalne

Trasę, której przejechanie w godzinach szczytu zajmuje obecnie nawet kilkadziesiąt minut, będzie można pokonać drogą ekspresową w kilka minut. Dla ruchu lokalnego zachowane zostaną wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe, z uwzględnieniem ruchu pieszego. Lokalne skrzyżowania usytuowane będą nad drogą ekspresową, w większości na dotychczasowym poziomie. 

W ramach inwestycji planowana jest budowa dwóch węzłów drogowych (Hubalczyków, Zagnańska) i dwóch tuneli. Dłuższy z nich, około półkilometrowy, planowany jest na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. To odpowiedź na postulaty mieszkańców miasta. Planowana jest również m.in. budowa wiaduktu nad S74 w ciągu ulicy Transportowców, ronda nad tunelem pod ulicą Olszewskiego, a także wiaduktu w ciągu DK73 w obrębie węzła Bocianek. Wzdłuż nowego odcinka przewidziano obsługę ruchu rowerowego.

Ekspresowy ciąg drogowy

Przejście przez Kielce to kluczowa inwestycja dla budowy S74. Droga w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie, poprawiając także skomunikowanie z woj. lubelskim. Mieszkańcom Kielc ułatwi dojazd do węzłów autostradowych w okolicach Łodzi i przejść granicznych w woj. podkarpackim. Mieszkańcom regionu świętokrzyskiego i podkieleckich gmin zapewni komfortowy wjazd do stolicy województwa, łatwy dojazd do miejsc pracy, szkół i urzędów.

Do włączenia nowej drogi przystosowany został węzeł Kielce Zachód, wybudowany w ciągu S7 na obwodnicy Kielc oraz istniejący, około 7-kilometrowy odcinek S74 Kielce – Cedzyna z węzłem Bocianek. W marcu 2022 r. rozpoczęła się realizacja S74 Przełom/Mniów – ewęzeł Kielce Zachód, a to oznacza, że po wybudowaniu przejścia przez Kielce kierowcy korzystać będą nieprzerwanie z blisko 30-kilometrowego odcinka ekspresowej trasy między Mniowem a Cedzyną.

REKLAMA
REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA