Projekt i budowa bocznicy kolejowej CPK
Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnął przetarg na projekt i budowę bocznicy kolejowej, która najpóźniej do końca 2029 roku powstanie w rejonie przyszłego portu lotniczego. W formule „projektuj i buduj” wykonawca odpowiada za opracowanie dokumentacji projektowej, uzyskanie niezbędnych uzgodnień i decyzji administracyjnych, a następnie realizację robót budowlanych i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.
Bocznica połączy istniejącą linię kolejową nr 3 z przyszłym terminalem towarowym CPK. Zgodnie z harmonogramem wszystkie prace mają zostać ukończone w ciągu trzech lat od momentu podpisania umowy.
Przetarg i wybór wykonawcy
W postępowaniu przetargowym złożono 15 ofert, które wpłynęły od siedmiu firm i ośmiu konsorcjów. Wszystkie mieściły się w założonym budżecie, wynoszącym do 300 mln zł brutto. Głównym kryterium wyboru była cena. Najkorzystniejszą ofertę – o wartości nieco ponad 143 mln zł brutto – złożyło konsorcjum Track Tec Construction i Unibep, które zajmie się realizacją całego przedsięwzięcia.
Znaczenie bocznicy kolejowej CPK
Nowa bocznica kolejowa o długości około 5 km w pierwszym etapie będzie służyć do przeładunku materiałów budowlanych niezbędnych przy realizacji Lotniska CPK, węzła kolejowego oraz linii kolejowej nr 85. Szacuje się, że w tym okresie dostarczonych zostanie około 40 mln ton materiałów – kruszyw, spoiw hydraulicznych, asfaltu i stali.
Po zakończeniu budowy portu lotniczego bocznica będzie pełniła funkcję bocznicy paliwowej, obsługującej terminal oraz zaplecze techniczne CPK.
Dostosowanie do parametrów Kolei Dużych Prędkości
Ze względu na zbieżność przebiegu bocznicy z planowaną linią kolejową nr 5, czyli tzw. CMK Północ (na odcinku CPK – Płock – Włocławek), inwestycja zostanie zaprojektowana w sposób umożliwiający jej przyszłe włączenie w system Kolei Dużych Prędkości. Wykonawca dostosuje infrastrukturę do parametrów KDP w zakresie nasypów kolejowych, obiektów mostowych i inżynieryjnych, co pozwoli na efektywne wykorzystanie bocznicy w kolejnych etapach rozwoju sieci CPK.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
