
Przypomnijmy, że wiosną oddaliśmy do ruchu blisko 13-kilometrową obwodnicę Suwałk, a kierowcy do dyspozycji mają w sumie 26 km trasy od Raczek do końca obwodnicy Suwałk. W realizacji w systemie „projektuj i buduj” jest pozostałe blisko 200 km trasy S61 w woj. podlaskim i warmińsko mazurskim. Prace budowlane trwają już na obwodnicy Szczuczyna. Po rozwiązaniu umowy z dotychczasowym wykonawcą końcowego odcinka S61, od Suwałk do granicy z Litwą, powtarzamy przetarg. Ogłoszenie jest już widoczne na platformie zakupowej pod linkiem https://gddkia.eb2b.com.pl pod numerem Id 133270.
Terminy
W nowym przetargu, GDDKiA wymaga, aby prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały ukończone w terminie nie dłuższym niż 26 miesięcy od daty zawarcia umowy i nie krótszym niż 24 miesiące od tej daty.
Do czasu objętego projektowaniem wlicza się okresy zimowe (tj. od 1 grudnia do 31 marca), natomiast nie wlicza się ich do etapu robót. Kryterium ceny wynosi 60 proc., kryteria pozacenowe (gwarancja, terminy, kompetencje lub uprawnienia do prowadzenia określonej działalności zawodowej itd.) – 40 proc. Zakładamy, że przetarg zostanie rozstrzygnięty do końca bieżącego roku.
Wkrótce ogłosimy również ponowny przetarg na wyłonienie wykonawcy odcinka Podborze – Śniadowo.
Droga ekspresowa S61 to odcinek międzynarodowego korytarza transportowego Via Baltica, łączącego kraje bałtyckie z zachodnią Europą. Część trasy Via Baltica stanowi również 105 km odcinek drogi ekspresowej S8 od węzła Powązkowska w Warszawie do obwodnicy Ostrowi Mazowieckiej.
S61 w realizacji
Na terenie województwa podlaskiego w realizacji jest dziewięć odcinków S61 o łącznej długości ok. 134,6 km i wartości kontraktów budowlanych ponad 3,21 mld zł. W województwie warmińsko – mazurskim w realizacji są trzy odcinki o łącznej długości ok. 66,4 km i wartości kontraktów budowlanych 1,87 mld zł:
– Podborze – Śniadowo o długości ok. 19,5 km, rozwiązana umowa z wykonawcą;
– Śniadowo – Łomża Południe o długości ok. 17 km, umowa podpisana 9.02.2018 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2020 r., wartość – 380 mln zł, otrzymano ZRID;
– Łomża Południe – Łomża Zachód o długości ok. 7,2 km, umowa podpisana 21.12.2017 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2020 r., wartość – 218,1 mln zł;
– Łomża Zachód – Kolno o długości ok. 12,9 km, umowa podpisana 11.10.2018 r., oddanie do ruchu planowane w IV kw. 2021 r., wartość – 525,6 mln zł;
– Kolno – Stawiski o długości ok. 16,4 km, umowa podpisana 31.10.2017 r., oddanie do ruchu planowane w IV kwartale 2020 r., wartość – 288,3 mln zł;
– Stawiski – Szczuczyn o długości ok. 18 km, umowa podpisana 31.10.2017 r., oddanie do ruchu planowane w IV kwartale 2020 r., wartość – 342,1 mln zł;
– obwodnica Szczuczyna (II jezdnia) o długości ok. 6,6 km, umowa podpisana 26.05.2017 r., koniec prac planowany na I kw. 2020 r., wartość – 75 mln zł, otrzymano ZRID;
– Szczuczyn – Ełk Południe o długości ok. 23,3 km, umowa podpisana 6.08.2018 r., oddanie do ruchu planowane w III kw. 2021 r., wartość – 700 mln zł;
– Ełk Południe – Wysokie o długości ok. 22,9 km (wraz z połączeniem S16 do Ełku), umowa podpisana 19.07.2018 r., oddanie do ruchu planowane w III kw. 2021 r., wartość – 686 mln zł;
– Wysokie – Raczki o długości ok. 20,2 km, umowa podpisana 4.07.2018 r., oddanie planowane w połowie 2021 r., wartość – 484 mln zł;
– Raczki – obwodnica Suwałk, o 13 km, w użytkowaniu, realizacja łącznie z obw. Augustowa, oddana w 2014 r., wartość – 659 mln zł;
– obwodnica Suwałk o długości ok. 12,8 km, w użytkowaniu, oddana w II kw. 2019 r., wartość – 299,4 mln zł;
– obwodnica Suwałk – Budzisko (granica państwa) o długości ok. 24,2 km, otrzymano ZRID, rozwiązana umowa z wykonawcą. W toku powtórny przetarg.
Dla odcinka S61 od Szczuczyna do granicy państwa Polska otrzymała dofinansowanie w ramach projektu Łącząc Europę (CEF). Na realizację tej ważnej trasy Komisja Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 414 mln euro.
Tekst i grafika: GDDKiA O/Białystok