Celem wytycznych jest:
- dostosowanie metod projektowania do zmieniających się warunków związanych z wprowadzeniem do ruchu wieloczłonowych, niskopodłogowych tramwajów,
- uwzględnienie współczesnych metod projektowania dróg oraz linii kolejowych, tak aby proces projektowania tras tramwajowych był spójny z przyjętymi standardami branżowymi.
Wytyczne zostały opracowane przez zespół specjalistów pod kierownictwem dr. inż. Jacka Szmaglińskiego z Politechniki Gdańskiej.
Podstawą rekomendacji jest art. 17 ust. 3 ustawy o drogach publicznych. Wytyczne nie stanowią przepisów techniczno-budowlanych w rozumieniu prawa budowlanego, lecz jako wzorce i standardy są częścią jednego ze zbiorów zasad wiedzy technicznej i mogą być stosowane dobrowolnie.
Warto podkreślić, że ostatnim dokumentem zawierającym wymagania w podobnym zakresie były Wytyczne techniczne projektowania, budowy i utrzymania torów tramwajowych, wydane przez ówczesne Ministerstwo Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska w 1983 r., czyli ponad 40 lat temu. W tym czasie technika tramwajowa, zarówno w zakresie torowisk, jak i pojazdów, uległa ogromnym przemianom. Rekomendowane wytyczne uwzględniają najnowszą wiedzę i praktykę krajowych zarządców infrastruktury tramwajowej i operatorów taboru.
To już drugie opracowanie w ramach wzorców i standardów dotyczące tramwajów – 10 lipca 2023 r. Minister Infrastruktury rekomendował do stosowania Wytyczne utrzymania infrastruktury transportu tramwajowego (WR-D-84).