Wsparcie udzielane będzie w formie dotacji, w ramach pomocy publicznej, z całkowitej puli programu w wysokości 640 mln euro. Umowa obejmuje realizację inwestycji w technologie wodorowe oraz wytwarzanie, magazynowanie i transport wodoru.
Dzięki umowie z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, Ministerstwo Klimatu i Środowiska wpiera technologie wodorowe, wytwarzanie, magazynowanie i transport wodoru (inwestycja KPO B2.1.1) w trzech głównych obszarach:
- inwestycje w zakresie budowy stacji tankowania wodoru,
- innowacyjne jednostki transportowane napędzane wodorem,
- program obejmujący inwestycje publiczne, realizowany w formie dotacji w celu zachęcenia do realizacji inwestycji prywatnych oraz poprawy dostępu do finansowania w polskim sektorze produkcji wodoru odnawialnego i niskoemisyjnego. Umowy o udzielenie dotacji w ramach trzeciej części inwestycji mają na celu zapewnienie łącznych zdolności produkcyjnych w zakresie wodoru odnawialnego i niskoemisyjnego na poziomie co najmniej 315 MW.
Poprzez budowę instalacji do produkcji wodoru odnawialnego i niskoemisyjnego będzie możliwa redukcja wykorzystania surowców kopalnych, zastępowanie wysokoemisyjnych źródeł wytwarzania energii oraz zastępowanie paliw konwencjonalnych w transporcie. Na skutek tego nastąpi zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, w tym dwutlenku węgla (CO₂), do atmosfery.
Budowa mocy produkcyjnych wodoru odnawialnego i wodoru niskoemisyjnego przyczyni się do obniżenia emisyjności przede wszystkim trudnych do zdekarbonizowania sektorów, takich jak przemysł i transport.
Planowane inwestycje mają między innymi za zadanie wesprzeć polski przemysł w spełnieniu celów znowelizowanej dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii (RED III). W przypadku sektora wodoru wymagają one:
- w sektorze przemysłu: udziału co najmniej 42% wodoru odnawialnego pochodzenia w 2030 r. oraz 60% w 2035 r,
- w sektorze transportu (RFNBO): udziału 5,5% zaawansowanych biopaliw oraz paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego – do których zalicza się odnawialny wodór – w zużyciu końcowym, w tym udział minimum 1% paliw RFNBO w 2030 r.