Postęp prac nad Koleją Dużych Prędkości Warszawa – Łódź
Ponad 140-kilometrowa linia kolejowa pomiędzy Warszawą, CPK i Łodzią została podzielona na 12 odcinków, dla których spółka Centralny Port Komunikacyjny przygotowuje oddzielne wnioski o decyzje lokalizacyjne. Dokumenty te kierowane są do Wojewody Mazowieckiego i Wojewody Łódzkiego. Dla odcinka Warszawa – CPK złożono już 5 wniosków, a dla odcinka CPK – Łódź 3 z 7 planowanych. Jest to kluczowy etap w realizacji inwestycji, której celem jest uruchomienie połączenia w 2032 roku, równocześnie z otwarciem Lotniska CPK.
Etapy formalne i harmonogram
Dla odcinka pomiędzy Warszawą a Łodzią spółka CPK posiada już komplet decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska w Warszawie i Łodzi. Kolejnym krokiem jest uzyskanie decyzji lokalizacyjnych, po czym planowane jest złożenie wniosków o pozwolenia na budowę – pierwsze jeszcze w 2025 roku. Jak podkreśla prezes CPK, dr Filip Czernicki, inwestorowi zależy na sprawnym przeprowadzeniu procesu, aby możliwe było szybkie rozpoczęcie prac budowlanych.
Finansowanie i nabywanie gruntów
Opracowanie dokumentacji projektowej dla linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź jest współfinansowane z unijnego Instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Spółka prowadzi również Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć (KPDN) dla właścicieli nieruchomości znajdujących się na trasie planowanej linii. Dotychczas nabyto 87 działek o łącznej powierzchni 82 hektarów, a do programu zgłoszono 196 z 206 zakwalifikowanych działek.
Szybsze połączenia i efekty inwestycji
Dzięki budowie Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź czas przejazdu między tymi miastami skróci się z obecnych około 70 minut do około 40 minut. Dojazd z Warszawy do Lotniska CPK zajmie mniej niż 20 minut. Po zakończeniu budowy całego układu „Y”, planowanego na koniec 2035 roku, podróż z Poznania i Wrocławia do Warszawy potrwa około 1 godziny i 40 minut, czyli mniej niż połowę obecnego czasu.
Docelowa realizacja projektu
Lotnisko CPK ma zostać oddane do użytku pod koniec 2032 roku, równocześnie z odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. Odcinki KDP z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania planowane są do uruchomienia do końca 2035 roku, zamykając w ten sposób 480-kilometrową linię „Y”, obecnie na etapie projektowania i uzyskiwania niezbędnych pozwoleń.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
