ZUE S.A. laureatem Budowy Roku 2024
Projekt „Budowa zajezdni Annopol” w Warszawie został uhonorowany tytułem Budowa Roku 2024 w ogólnopolskim konkursie organizowanym przez Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa. Uroczysta gala XXXV edycji konkursu odbyła się 30 września 2025 r. w Gmachu Naczelnej Organizacji Technicznej w Warszawie.
Budowa Roku, określana mianem „Budowlanego Oscara”, od 35 lat wyróżnia inwestycje o najwyższej jakości realizacji, innowacyjności i doskonałej organizacji procesu budowlanego. Patronat nad tegoroczną edycją objęły: Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Polska Izba Inżynierów Budownictwa oraz Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa.
Zajezdnia Annopol – nowoczesne zaplecze dla Warszawy
Zajezdnia tramwajowa Annopol należy do największych i najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie. Inwestycja została zgłoszona do konkursu przez generalnego wykonawcę – ZUE S.A.
Cele i znaczenie inwestycji
Zajezdnia Annopol została zaprojektowana jako kluczowy element rozwoju warszawskiej sieci tramwajowej i nowoczesnego transportu miejskiego.
Wsparcie rozbudowy sieci
Nowa zajezdnia umożliwia obsługę tras rozwijanych w stolicy, m.in. do Wilanowa, Winnicy, Gocławia, wzdłuż ul. Kasprzaka i Modlińskiej.
Zwiększona pojemność i efektywność
Obiekt pomieści i obsłuży do 150 niskopodłogowych tramwajów, co zapewnia sprawniejsze zarządzanie taborem.
Ekologiczne rozwiązania
Zajezdnia Annopol jest najbardziej „zieloną” zajezdnią tramwajową w Polsce. Zastosowano w niej m.in.:
- odnawialne źródła energii (panele fotowoltaiczne, pompy ciepła),
- zbiorniki na deszczówkę do celów gospodarczych,
- zielone torowiska i roślinność na budynkach oraz ekranach akustycznych (ok. 20% powierzchni).
Inteligentne systemy zarządzania
Nowoczesna infrastruktura informatyczna automatycznie identyfikuje tramwaje, steruje zwrotnicami i semaforami, integruje stanowiska diagnostyczne i myjnie oraz wspiera pracowników dzięki urządzeniom mobilnym.
Oszczędność czasu i energii
Ponad 70% zwrotnic sterowanych automatycznie pozwala na płynniejszy ruch tramwajów, zmniejszenie zużycia energii i skrócenie czasu obsługi technicznej.
Kompleksowa infrastruktura
Na terenie zajezdni powstało 14 budynków, w tym: hala postojowa, remontowa i obsługi technicznej, lakiernia, myjnie, tokarka podtorowa oraz zaplecze biurowo-socjalne.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
