Nowy korytarz w ramach sieci TEN-T
Unijna polityka rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) zakłada tworzenie spójnej, multimodalnej infrastruktury obejmującej linie kolejowe, drogi, śródlądowe drogi wodne oraz szlaki żeglugi morskiej bliskiego zasięgu. Sieć ta łączy węzły miejskie, porty morskie i śródlądowe, a także porty lotnicze w całej Unii Europejskiej, wzmacniając integrację transportową i gospodarczą państw członkowskich.
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1679 z 13 czerwca 2024 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej, wprowadzono nową strukturę Europejskich Korytarzy Transportowych (EKT). Stanowią one instrument wdrażania sieci bazowej i bazowej rozszerzonej TEN-T, zapewniając skomunikowanie najważniejszych węzłów miejskich i połączenia transgraniczne zarówno w ramach UE, jak i z państwami trzecimi.
Korytarz Morze Bałtyckie–Morze Czarne–Morze Egejskie
Nowy korytarz transportowy Morze Bałtyckie–Morze Czarne–Morze Egejskie został formalnie ustanowiony na mocy wspomnianego rozporządzenia, które weszło w życie 18 lipca 2024 r. Rozwój tego korytarza ma kluczowe znaczenie w obecnej sytuacji geopolitycznej, wzmacniając powiązania infrastrukturalne między północą a południem Europy oraz zwiększając interoperacyjność systemów transportowych.
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreślił, że korytarz ten jest nie tylko narzędziem rozwoju gospodarczego, ale także elementem wzmacniania bezpieczeństwa Unii Europejskiej.
— Po rosyjskiej agresji na Ukrainę, w dobie rosnących zagrożeń, potrzebujemy wysokiego poziomu interoperacyjności infrastruktury transportowej na wschodniej flance UE i NATO, a także inwestycji o podwójnym przeznaczeniu w infrastrukturę transportową. Polska stopniowo i z dużym zaangażowaniem modernizuje swoją infrastrukturę transportową, zbliżając się do osiągnięcia nowych parametrów TEN-T w zakładanych harmonogramach — zaznaczył wiceminister Malepszak.
Polska w centrum europejskiego systemu transportowego
Podczas rozmów podkreślono, że inwestycje realizowane w ramach korytarza Morze Bałtyckie–Morze Czarne–Morze Egejskie są w pełni zgodne z polskimi priorytetami w sektorze transportu. Obejmują one rozwój portów morskich, modernizację infrastruktury kolejowej oraz budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Zdaniem wiceministra, projekt CPK – jako kluczowy węzeł multimodalny – w znacznym stopniu przyczyni się do zwiększenia efektywności i spójności europejskiego systemu transportowego, wzmacniając pozycję Polski w strukturze TEN-T oraz w sieci korytarzy EKT.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
