REKLAMA
Drogi Wiadomości
1 Minuta czytania

Kolejny krok w kierunku Drogi Czerwonej w Gdyni

Wskazano preferowany wariant przebiegu pierwszego odcinka Drogi Czerwonej w Gdyni. Na posiedzeniu Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) uznano za najkorzystniejszy wariant W1D, obejmujący m.in. trzy węzły drogowe i przebudowę fragmentu Obwodnicy Trójmiasta.

Wskazano preferowany wariant przebiegu Drogi Czerwonej
Zdjęcie: GDDKiA O/Gdańsk, www.gov.pl/web/gddkia-gdansk/
Spis treści

Wariant W1D – preferowane rozwiązanie dla Drogi Czerwonej

Podczas drugiej części posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) zaprezentowano dokumentację projektową dla pierwszego odcinka Drogi Czerwonej: Gdynia Chylonia – węzeł Kwiatkowskiego II. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Ministerstwa Infrastruktury, Portu Gdynia oraz samorządowcy z województwa pomorskiego.

Dokumentacja opracowana na etapie koncepcji programowej została oceniona z uwzględnieniem kryteriów technicznych, społecznych, środowiskowych i ekonomicznych. W efekcie analiz rekomendowano do realizacji wariant W1D, o długości ponad 5 km, obejmujący przebudowę niezbędnego fragmentu Obwodnicy Trójmiasta.

W ramach tego wariantu zaplanowano trzy kluczowe węzły drogowe:

  • Gdynia Chylonia – łączący inwestycję z ul. Morską,
  • Dolina Logistyczna – umożliwiający podłączenie planowanych projektów, takich jak Obszar Funkcjonalny „Dolina Logistyczna”, trasa Via Maris i Droga Trzech Powiatów, z uwzględnieniem rozwiązań Pomorskiej Kolei Aglomeracyjnej,
  • Kwiatkowskiego II – zapewniający połączenie z Estakadą Kwiatkowskiego oraz ulicami Energetyków i Janka Wiśniewskiego.

Kolejne etapy prac projektowych

Ostateczna decyzja w sprawie wyboru wariantu zostanie podjęta przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającą przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Posiedzenie KOPI będzie obejmować część z udziałem interesariuszy zewnętrznych oraz część techniczną, podczas której omówione zostaną szczegółowe rozwiązania projektowe.

W protokole KOPI zostanie wskazany wariant rekomendowany do dalszego przygotowania inwestycji, w tym do złożenia wniosku o decyzję środowiskową. Uzyskanie tej decyzji planowane jest na pierwszą połowę 2026 roku. Postępowanie administracyjne w tej sprawie przeprowadzi Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Droga Czerwona – nowe połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych

Droga Czerwona w Gdyni zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasami ekspresowymi S6 i S7. Dwujezdniowa trasa poprowadzi od portu do węzła Gdynia Chylonia, w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta.

Obecna Trasa Kwiatkowskiego, ze względu na ograniczenia nośności, nie spełnia wymagań dla intensywnego ruchu ciężkiego. Nowa inwestycja wyeliminuje te bariery, zwiększając dostępność portu od strony lądu i wspierając jego rozwój przeładunkowy oraz inwestycyjny.

REKLAMA
Kalendarium wydarzeń
Sklep internetowy NBI
REKLAMA
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.