Wariant W1D – preferowane rozwiązanie dla Drogi Czerwonej
Podczas drugiej części posiedzenia Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI) zaprezentowano dokumentację projektową dla pierwszego odcinka Drogi Czerwonej: Gdynia Chylonia – węzeł Kwiatkowskiego II. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Ministerstwa Infrastruktury, Portu Gdynia oraz samorządowcy z województwa pomorskiego.
Dokumentacja opracowana na etapie koncepcji programowej została oceniona z uwzględnieniem kryteriów technicznych, społecznych, środowiskowych i ekonomicznych. W efekcie analiz rekomendowano do realizacji wariant W1D, o długości ponad 5 km, obejmujący przebudowę niezbędnego fragmentu Obwodnicy Trójmiasta.
W ramach tego wariantu zaplanowano trzy kluczowe węzły drogowe:
- Gdynia Chylonia – łączący inwestycję z ul. Morską,
- Dolina Logistyczna – umożliwiający podłączenie planowanych projektów, takich jak Obszar Funkcjonalny „Dolina Logistyczna”, trasa Via Maris i Droga Trzech Powiatów, z uwzględnieniem rozwiązań Pomorskiej Kolei Aglomeracyjnej,
- Kwiatkowskiego II – zapewniający połączenie z Estakadą Kwiatkowskiego oraz ulicami Energetyków i Janka Wiśniewskiego.
Kolejne etapy prac projektowych
Ostateczna decyzja w sprawie wyboru wariantu zostanie podjęta przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) działającą przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. Posiedzenie KOPI będzie obejmować część z udziałem interesariuszy zewnętrznych oraz część techniczną, podczas której omówione zostaną szczegółowe rozwiązania projektowe.
W protokole KOPI zostanie wskazany wariant rekomendowany do dalszego przygotowania inwestycji, w tym do złożenia wniosku o decyzję środowiskową. Uzyskanie tej decyzji planowane jest na pierwszą połowę 2026 roku. Postępowanie administracyjne w tej sprawie przeprowadzi Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku.
Droga Czerwona – nowe połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych
Droga Czerwona w Gdyni zapewni bezpośrednie połączenie Portu Gdynia z siecią dróg krajowych, w tym z trasami ekspresowymi S6 i S7. Dwujezdniowa trasa poprowadzi od portu do węzła Gdynia Chylonia, w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z Obwodnicą Trójmiasta.
Obecna Trasa Kwiatkowskiego, ze względu na ograniczenia nośności, nie spełnia wymagań dla intensywnego ruchu ciężkiego. Nowa inwestycja wyeliminuje te bariery, zwiększając dostępność portu od strony lądu i wspierając jego rozwój przeładunkowy oraz inwestycyjny.
Budownictwo
Drogi
Energetyka
Geoinżynieria
Hydrotechnika
Inż. Bezwykopowa
Kolej
Mosty
Motoryzacja
Tunele
Wod-Kan
