6 (117) listopad – grudzień 2024
We wrześniu 2024 r. intensywne opady deszczu i nagłe załamanie pogody wywołane niżem genueńskim doprowadziły do jednej z największych powodzi ostatnich lat, powodując ogromne straty. Zalane miejscowości, zniszczone drogi, zerwane mosty i uszkodzone wały przeciwpowodziowe stanowiły wyzwanie dla służb ratowniczych oraz władz. Powódź pokazała, że mimo postępu technologicznego i inwestycji w ochronę przeciwpowodziową natura pozostaje potężnym przeciwnikiem, z którym walka wymaga coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań. W artykule Dotkliwe straty w infrastrukturze po wrześniowej powodzi znajdą Państwo szczegółowe informacje.
Zarządzanie wodami opadowymi stanowi jedno z kluczowych wyzwań dla bezpieczeństwa miast. Szczególnie ważne w razie wystąpienia deszczy nawalnych jest odciążenie kanalizacji ogólnospławnej, czyli zmniejszenie jej obciążenia hydraulicznego. Efektem jest redukcja wylewów, zapobieganie oraz ograniczanie występowania lokalnych podtopień i zalewisk, zwłaszcza na obszarach o niskiej retencji naturalnej, a także ograniczenie zrzutów przez przelewy burzowe, a więc zmniejszenie ilości zanieczyszczeń odprowadzanych do środowiska wodnego.
Wodociągi Miasta Krakowa SA zrealizowały właśnie pierwszy etap zwiększania retencji kolektora prawobrzeżnego Wilgi, budując kolektor / zbiornik retencyjny przy ul. Tischnera, którego bezpośrednim odbiornikiem jest przelew burzowy przy ul. Brożka. Głównym zadaniem kolektora / zbiornika retencyjnego będzie przetrzymanie mieszaniny wód opadowych i ścieków, które zbierają się podczas deszczy nawalnych w zlewni Bonarki i ulicach przyległych do ul. Tischnera, przed jej zrzutem z przelewu burzowego do Wilgi, a następnie odprowadzenie do oczyszczalni Płaszów. Nowo budowany kolektor ma ponad czterokrotnie większą objętość retencyjną niż dotychczasowy 800/1200, zbudowany w latach 70. XX w.
Krzysztof Kieres, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu, apeluje o ochronę przed zalewem cementu z Ukrainy. Polska jest krajem granicznym Unii Europejskiej, więc jako pierwsi odczuwamy skutki niekontrolowanego napływu cementu z Ukrainy i jako pierwsi o tym alarmujemy. Wcześniej mieliśmy podobną sytuację i ogromny problem z importem cementu z Białorusi, który w 2021 r. wyniósł 540 tys. t.
Warto przeczytać wywiad z Marianem Leśnym, prezesem zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” S.A., który podkreśla, że wszystkie działania podejmowane w tej unikatowej, wpisanej na listę UNESCO kopalni stanowią kontynuację dzieła wielu górniczych pokoleń i wkładem w jego przetrwanie. Warto też wspomnieć, że ogromny potencjał drzemie w podziemnym uzdrowisku, które łączy rehabilitację pulmonologiczną z mikroklimatem solnych komór.
Tematem tego numeru „NBI” jest ekonomia w budownictwie – Perspektywa wzrostu po okresie zawirowań – sektor budowlany 2025. Ostatnie lata były dla przedsiębiorców niekończącym się pasmem wyzwań, które zmuszały do elastyczności i ciągłej adaptacji. Pomimo bezprecedensowych wydarzeń społecznych, ekonomicznych i geopolitycznych, które wstrząsnęły globalną gospodarką, sektor budowlany nie załamał się i zdołał utrzymać względną stabilność. Część trudności i zakłóceń wciąż jest wyraźnie odczuwalna, wymagając od interesariuszy szybkiego reagowania i trafnych decyzji strategicznych. Czy budownictwo ma już przed sobą perspektywę ożywienia, jakie działania mogą długofalowo wspierać rentowność projektów budowlanych – m.in. o tym w artykule.
Raport wydania jest poświęcony infrastrukturze kolejowej. Polska kolej w 2024 r. przechodzi modernizację, której towarzyszą nowe inwestycje infrastrukturalne i innowacje technologiczne. Zakres inwestycji wygląda imponująco, nawet biorąc pod uwagę fakt, że ta gałąź branży budowlanej znajduje się obecnie w dołku koniunktury. Kluczowe projekty, takie jak budowa kolei dużych prędkości powiązana z CPK, modernizacja stacji i torów, a także elektryfikacja kolejnych odcinków, mają na celu zwiększenie przepustowości oraz skrócenie czasu podróży. Temat wydania i raport uzupełniają artykuły specjalistycznych firm prezentujących swoje produkty i technologie.
Firma STRABAG opisuje technologię warm mix asphalt zastosowaną na budowie autostrady A2. Produkcja mieszanek mineralno-asfaltowych jest procesem energochłonnym, wymagającym użycia dużej ilości energii do osuszenia i podgrzewania kruszywa, co generuje dużą emisję CO2 oraz wpływa na wysoki koszt wykonania nawierzchni asfaltowej. Firma STRABAG wprowadza do stosowania materiały i technologie minimalizujące negatywny wpływ procesu budowlanego na środowisko naturalne, zachowując jednocześnie wysoki standard techniczny i jakościowy wykonywanych prac.
Polecam również relację Pionierski krok w dekarbonizacji budownictwa – autostrada z betonu niskoemisyjnego. W wyjeździe studyjnym zorganizowanym 25 września 2024 r. przez Stowarzyszenie Producentów Cementu, STRABAG i Cement Ożarów wzięli udział dziennikarze, przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Wszyscy spotkali się na budowanej autostradzie A2, odcinek VI, Siedlce Południe – Malinowiec, o długości 18,7 km, gdzie po raz pierwszy w Polsce zastosowano cement o niższym o 30% śladzie węglowym, z którego powstała nawierzchnia betonowa.
Życzę Państwu spokoju, szczęścia, zdrowia, sukcesów, owocnych inwestycji i konstruktywnego 2025 r.!